Bilde av Per Midthaugen

Per Midthaugen

English version of this page Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Førsteamanuensis
E-post
perm@nih.no
Telefon
+4723262404

Ansvarsområde

Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, Veiledning av nyutdannede lærere i kroppsøving og idrettsfag, Veiledningspedagogikk for praksislærere

Forskning

Idrettsfag i skolen, idrettsfag sin rolle i lokalsamfunnet, læreplanforståelse/implementering i kroppsøving og idrettsfag, lærerutdanning og veiledning av nyutdannede lærere, lærerrollen, treningslære, treningsledelse kvalitative og kvantitative metoder.

Undervisning

Underviser hovedsaklig på 5-årig lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag innen emner som profesjonsfag-lærerrollen, idrettsfag i skolen, læreren som veileder, inkludering i kroppsøving/idrettsfag, veiledningspedagogikk for praksislærere.

Kort biografi

Per Midthaugen har siden 2010 jobbet som førsteamanuensis ved Norges idrettshøgskole (NIH), Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier. Han har en doktorgrad om inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving, og han er en erfaren lærer og veileder i lærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag, både på bachelor, master og PhD-nivå. Viktige undervisnings- og forskningsområder er idrettsfag i skolen, inkludering, læreplanforståelse/implementering i kroppsøving og idrettsfag, lærerutdanning og nyutdannede lærere. Midthaugen har vært involvert i flere nasjonale læreplangrupper både i grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning, blant ledet arbeidet med Fagfornyelsen 2020 både i kroppsøving og de 8 idrettsfagene på utdanningsprogram på idrettsfag. Han har også sittet i nasjonale rammeplangrupper innenfor lærerutdanning, og er NIH sin representant i nasjonalt fagorgan for faglærer og PPU, og representant i UHR Lærerutdanning sentralt.

Publikasjoner

  • Birkelund, Ingrid; Midthaugen, Per & Borgen, Jorunn Spord (2024). Newly Graduated Physical Education Teachers’ Experiences of and Readiness for Professional Practice: A Scoping Review. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 8(1), s. 20–38. doi: 10.23865/jased.v8.5846.
  • Birkelund, Ingrid & Midthaugen, Per (2019). Ny som kroppsøvingslærer - hvordan oppleves det første året i yrket? Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. ISSN 2535-7697. 13(1), s. 25–43. doi: 10.23865/up.v13.1835. Fulltekst i vitenarkiv
  • Esser-Noethlichs, Marc & Midthaugen, Per (2015). Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving - noen fagdidaktiske refleksjoner. I Standal, Øyvind Førland & Rugseth, Gro (Red.), Inkluderende kroppsøving. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-47064-7. s. 96–120.
  • Midthaugen, Per (2014). Inkluderende læring i kroppsøving. I Moen, Bente Bolme (Red.), Kulturelt og etnisk elevmangfold i skolen. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-321-0198-6. s. 119–144.

Se alle arbeider i Cristin

  • Esser-Noethlichs, Marc & Midthaugen, Per (2021). Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving - noen fagdidaktiske refleksjoner. I Standal, Øyvind Førland & Rugseth, Gro (Red.), Inkluderende kroppsøving. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202675639. s. 106–129.
  • Midthaugen, Per; Bentzen, Marte & Standal, Øyvind Førland (2018). Inclusion in Physical Education, Organized Sports and Self-Organized Activities in the lens of Self-Determination Theory. .
  • Leirhaug, Petter Erik & Midthaugen, Per (2014). Kompetansen hos kroppsøvingslærerne i grunnskolen : fortsatt en utfordring. Kroppsøving. ISSN 0333-0141. 64(6), s. 6–7.
  • Aadland, Eli Kristin; By, Inger - Åshild; Elnan, Merete; Fauske, Laila Belinda; Fossøy, Joar & Løvdal, Randi [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Nasjonale retningslinjer for lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13. Universitets- og høgskolerådet.
  • Midthaugen, Per (2011). Learning the difference : on-the-job training of PE teachers, and its effect on upper secondary students. Norwegian School of Sport Sciences. ISSN 978-82-502-0463-8.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 17. okt. 2023 13:12 - Sist endret 5. mars 2024 13:33