Ansvarsområde
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, Veiledning av nyutdannede lærere i kroppsøving og idrettsfag, Veiledningspedagogikk for praksislærere
Forskning
Idrettsfag i skolen, idrettsfag sin rolle i lokalsamfunnet, læreplanforståelse/implementering i kroppsøving og idrettsfag, lærerutdanning og veiledning av nyutdannede lærere, lærerrollen, treningslære, treningsledelse kvalitative og kvantitative metoder.
Undervisning
Underviser hovedsaklig på 5-årig lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag innen emner som profesjonsfag-lærerrollen, idrettsfag i skolen, læreren som veileder, inkludering i kroppsøving/idrettsfag, veiledningspedagogikk for praksislærere.
Kort biografi
Per Midthaugen har siden 2010 jobbet som førsteamanuensis ved Norges idrettshøgskole (NIH), Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier. Han har en doktorgrad om inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving, og han er en erfaren lærer og veileder i lærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag, både på bachelor, master og PhD-nivå. Viktige undervisnings- og forskningsområder er idrettsfag i skolen, inkludering, læreplanforståelse/implementering i kroppsøving og idrettsfag, lærerutdanning og nyutdannede lærere. Midthaugen har vært involvert i flere nasjonale læreplangrupper både i grunnskole, videregående opplæring og høyere utdanning, blant ledet arbeidet med Fagfornyelsen 2020 både i kroppsøving og de 8 idrettsfagene på utdanningsprogram på idrettsfag. Han har også sittet i nasjonale rammeplangrupper innenfor lærerutdanning, og er NIH sin representant i nasjonalt fagorgan for faglærer og PPU, og representant i UHR Lærerutdanning sentralt.