Sentrale regelverk i kvalitetsarbeidet

Publisert 4. okt. 2023 09:20 - Sist endret 21. nov. 2023 15:31

Aktuelle lover, forskrifter og reguleringer

Vurderingsordninger ved Norges idrettshøgskole

Om vurdering

Vurdering kan være summativ eller formativ. Summativ vurdering benyttes til å dokumentere studentens kompetanse etter endt læring. Formativ vurdering er vurdering underveis i studiet, og skal støtte studentenes læringsprosess. Formativ vurdering krever ekstra fokus på å gi gode tilbakemeldinger til studenten.

Vurdering kan deles i tre:

  1. Vurdering AV læring (summativ vurdering),
  2. Vurdering FOR læring (formativ vurdering)
  3. Vurdering SOM læring (formativ vurdering - studentene vurderer andres eller eget arbeid).

Læringsutbytter, undervisning og vurdering skal ses i sammenheng, og vurderingsordningene i emnet skal bidra til et meningsskapende samsvar (samstemt undervisning / constructive alignment) mellom disse tre elementene. Det skal benyttes vurderingsformer som egner seg til å måle ulike kategorier av læringsutbytter, både ferdigheter og kunnskap. I tillegg bør vurderingsformene oppleves som relevante for studentene, for eksempel opp mot faktiske arbeidsmåter i det aktuelle praksisfeltet. På programnivå skal det være variasjon og bredde i vurderingsformene som benyttes. Dette inkluderer god bruk av relevante digitale verktøy.

Kravene iht. UH-loven er at vurdering skal være upartisk og faglig forsvarlig. Ut over dette gis institusjonene stor frihet til å benytte hensiktsmessige vurderingsordninger. Vurdering skal underlegges sensur, og skal resultere i karakterer. Godkjente karakterer ved NIH er Bestått/Ikke bestått eller bokstavkarakter A-F, hvor A er best og F er strykkarakter. Sensur utløsers studentens klageadgang iht. til Lov om universiteter og høgskoler og Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Norges idrettshøgskole.

Vurderingstype og karakterbruk skal framgå av emneplanen. Det skal gjennomføres faglig kvalitetssikring av oppgavesettet. Det skal lages sensorveiledning som benyttes i vurderingsarbeidet, og denne skal tilgjengeliggjøres for studentene når sensur faller. Benytt godkjent mal for sensorveiledning.

Vurderingskriterier

Det skal være tydelig for studenten hvilke kriterier som legges til grunn for vurdering. Kriterier er viktig i en læringsprosess ved at det gir retning til hva studentene skal fokusere på. Dette kan oppnås ved å knytte en vurderingsveiledning til en oppgave. Vurderingsveiledningen skal da være tilgjengelig for studentene når de skal besvare oppgaven.

Både Canvas og Wiseflow har god funksjonalitet for å lage og bruke vurderingsveiledninger (rubrikker).

Definisjon av arbeidskrav

Arbeidskrav er alle former for obligatoriske arbeider og prøver som settes som vilkår for å avlegge eksamen, men der resultatet ikke inngår i beregningsgrunnlaget for den karakteren som angis på vitnemålet eller karakterutskriften. Med obligatorisk menes her at arbeidskravet må være godkjent før en student kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som ikke har oppfylt arbeidskravet, har ikke rett til å avlegge eksamen.

Arbeidskrav skal fungere som pedagogisk verktøy i prosessen mot å oppnå læringsutbytte og gis for å fremme studentens progresjon og utvikling. Det kan gis faglige tilbakemeldinger på arbeidskrav, men arbeidskrav skal ikke inngå i den avsluttende vurderingen som angis på vitnemålet. Obligatoriske arbeidskrav finnes i ulike former avhengig av emnets innhold og hvilket læringsutbytte som skal oppnås.

Arbeidskrav kan være både individuelle og i gruppe, og kan omfatte bl.a. skriftlige arbeider, muntlige framføringer, flervalgsprøver, mappearbeider, laboratorierapport eller annet som er fastsatt i emneplanen. Oppmøte kan også være arbeidskrav.

Arbeidskrav skal være tydelig definert i emneplanen i studiehåndboka (under punktet Arbeidskrav).

Emneansvarlig leverer liste til Studieseksjonen med hvilke studenter som har fått kravet godkjent/ikke godkjent innen angitte frister.

Vurderingsformer ved NIH

Mappevurdering

Mappe benyttes når karakteren fastsettes på grunnlag av flere innleveringer som samlet utgjør vurderingsgrunnlaget. Mappevurdering skal være læringsfremmende, og kan med fordel utgjøre en stor del av sluttkarakteren.

Flere arbeider kan samles i mappen over tid. Hvert enkelt arbeid kan ha blitt veiledet underveis, med mulighet til å forbedre arbeidet. Mappe kan også være frittstående oppgaver, som ikke blir vurdert separat. På eksamensdato skal mappen være komplett iht. kravene som er beskrevet i emnebeskrivelsen i studieplanen. Mappen sensureres som en helhet og gis én karakter.

Innholdet i mappen skal fremkomme i emneplanen.

Eksamen vs. andre vurderingsformer

Eksamen er en vurderingsform der funksjonen er å måle oppnåelse av læringsutbytter, typisk sluttvurdering. Andre vurderingsformer kan bidra til det samme, og samtidig gi god støtte i læringsprosesser.

Godkjente vurderingsformer ved Norges idrettshøgskole er listet under. Listen er ikke uttømmende. Andre vurderingsformer kan godkjennes etter avtale med studieseksjonen.

Vurderingstyper Beskrivelser

Lukket skriftlig skoleeksamen

 

Skoleeksamen benyttes ved alle individuelle, skriftlige eksamener som arrangeres i et eksamenslokale under tilsyn, og med fastsatt tid for utlevering av eksamensoppgave og innleveringsfrist.

Fagansvarlig lager oppgave i Wiseflow, i dialog med studieavdelingen. Studentene leverer individuelle besvarelser, og har ikke tilgang på hjelpemidler.

Skriftlig skoleeksamen egner seg best til å måle faktakunnskap. Dersom målet er å vurdere mer avanserte læringsutbytter, skal andre vurderingsformer benyttes.

Åpen skriftlig skoleeksamen

Gjennomføres som over, men studentene har tilgang til hjelpemidler, f.eks. notater, lærebøker og søkedatabaser.

Oppgaveformuleringen bør legge vekt på kritisk kildebruk.

Hjemmeeksamen

 

Studentene tildeles en oppgave på et på forhånd fastsatt tidspunkt, og arbeidet har en gitt varighet ved at det også er fastsatt en innleveringsfrist. Eksamen foregår uten tilsyn og kan være individuell eller i gruppe i henhold til hva som er angitt i emnebeskrivelsen. 

Fagansvarlig lager oppgave i Wiseflow, i dialog med studieavdelingen.

Hjemmeeksamen med muntlig

 

Studentene tildeles en oppgave på et på forhånd fastsatt tidspunkt, og arbeidet har en gitt varighet ved at det også er fastsatt en innleveringsfrist. Eksamen foregår uten tilsyn og kan være individuell eller i gruppe i henhold til hva som er angitt i emnebeskrivelsen.

Avsluttes med en muntlig eksaminasjon der studenten eksamineres og vurderes av sensor.

Fagansvarlig lager oppgave i Wiseflow, i dialog med studieavdelingen.

Muntlig eksamen

Benyttes ved muntlig eksaminasjon der studentene vurderes av sensor (minimum to sensorer).

Multiple choice- og flervalgseksamen

Avkrysningseksamen med angitt starttid og varighet. Der en eksamen er sammensatt av én del avkrysning og én del skoleeksamen, benyttes skoleeksamen som vurderingstype.

Fagansvarlig lager oppgave i Wiseflow, i dialog med studieavdelingen.

Praktisk-metodisk eksamen

Studenten blir gitt en oppgave som inkluderer en forberedelse i form av svar på en problemstilling som skal være gitt i forkant av en eksaminering av praktisk art. 

Bacheloroppgaver/

Fordypningsoppgave

Hjemmeeksamen

Prosjektplan

Hjemmeeksamen

 

Under finnes elementer som kan inngå i en mappe.

Vurderingstyper Beskrivelser

Ferdighet

 

Studenten blir prøvet i praktisk ferdighet. Kan være egen ferdighet eller ferdighet i utøvelse som leder, lærer, trener m.m.

Hva studenten skal prøves i skal fremkomme i emneplanen.

Laboratorieøvelser

 

Betegnelsen benyttes på laboratorieøvelse. Dersom flere

lab-øvelser med rapporter skal vurderes, kan det være fornuftig å benytte vurderingstypen «mappe».

Oppgaver/essay

 

Emneansvarlig tildeler oppgave og gir studentene informasjon om innleveringsfrist.

Rapporter

Emneansvarlig gir studentene informasjon om innleveringsfrist.

Loggbok

Emneansvarlig gir studentene informasjon om innleveringsfrist.

Aviskronikk, blogginnlegg o.l.

Emneansvarlig gir studentene informasjon om innleveringsfrist.

Ukentlige resymeer

Emneansvarlig gir studentene informasjon om innleveringsfrist.

Refleksjonsnotat

Emneansvarlig gir studentene informasjon om innleveringsfrist.

Praksisrapport

Emneansvarlig gir studentene informasjon om innleveringsfrist.

Multimedieinnlevering

Studentene besvarer oppgaven/eksamen ved å levere et taleopptak, film e.l. der de dokumenterer et arbeid og begrunner sine valg.

Casearbeid for arbeidslivet

Dette kan for eksempel være oppdragsvirksomhet eller praktisk oppgave utenfor institusjonen.

Anbefalt litteratur

Eksamensrevolusjonen - råd og tips om eksamen og alternative vurderingsformer av Arild Raaheim

I boken kan du finne 40 gode forslag til mulige eksamensformer.

Arbeidstidsordninger for vitenskapelig ansatte

Styret vedtok i 2020 nye retningslinjer for arbeidstidsordninger som skal gjelde for vitenskapelige ansatte.

Dokumentet tar også for seg normer for tildeling av timer knyttet til ulike roller i kvalitetsarbeidet:

  • Programlederrollen
  • Revisjonsarbeid – utarbeiding og endringer av emner og programmer
  • Utarbeidelse av nye emner
  • Større revisjoner av emner/programmer
  • Utarbeidelse av nytt master/bachelorløp

Utvalg

Utvalg sentralt i kvalitetssikring av utdanning