Studieutvalget

Studieutvalget (SU) skal ta de initiativ som er nødvendige for at studiene holder det tilsiktede faglige og pedagogiske nivå. SU har ansvar for at NIHs utdanningsvirksomhet blir gjennomført i tråd med sentrale styringsdokumenter.

Publisert 4. okt. 2023 09:20 - Sist endret 26. juni 2024 10:04

Mandat for studieutvalget

Mandat for studieutvalget Vedtatt av styret 3. mai 2018. Revidert juni 2020. 

§1

Styret delegerer til studieutvalget (SU) det operative ansvaret for at Norges idrettshøgskoles (NIH) utdanningsvirksomhet blir gjennomført i tråd med sentrale styringsdokumenter som strategisk plan, budsjett, overordnet virksomhetsplan, håndbok for kvalitetssikring av utdanning ved NIH, studietilsynsforskriften, og for øvrig innenfor gjeldende lover og forskrifter. SUs ansvar omfatter studier på bachelor- og masternivå, samt etter- og videreutdanning. SU skal foreslå både langsiktig strategi for høgskolens utdanningsvirksomhet og planer for det enkelte budsjettår. SU fastsetter studieplaner for studieprogrammene innenfor den studieprogramstruktur Styret har fastsatt. SU fastsetter selv studietilbud innenfor videreutdanningsvirksomheten (studieprogram på inntil 60 studiepoeng), innenfor de rammer Styret har fastsatt. SU kan opprette underutvalg eller komiteer for å ta seg av særskilte oppgaver.

§2

SU består av prorektor (leder), en vitenskapelig ansatt fra hvert av instituttene og to studentrepresentanter. De vitenskapelig ansatte oppnevnes av Styret etter forslag fra instituttleder. Studentrepresentantene utvelges blant representantene i Studentstyret. Det skal oppnevnes varamedlemmer for de vitenskapelig ansatte og studentene. Utvalget velger selv nestleder blant representantene for de vitenskapelig ansatte. Nestleder overtar leders funksjon og fullmakter ved dennes fravær. Ledervervet og oppnevningsperioden for de vitenskapelig ansatte følger styrets funksjonstid. Funksjonstiden for studentrepresentantene er ett år. Studiesjef er sekretær for utvalget, med møte-, tale- og forslagsrett.  

§3

Studieutvalget skal:  

  1. Godkjenne større endringer vedrørende faglig profil og eksamensordninger for emner som inngår i flere studieprogram.
  2. Godkjenne endringer i programplaner, så fremt disse ikke har betydelige ressursmessige konsekvenser eller krever endringer i regelverk fastsatt av Styret eller departementet. Slike endringer skal imidlertid forelegges SU til uttalelse før behandling i Styret.
  3. Vurdere programrapportene og gi sin vurdering av samlet kvalitetsarbeid ved høgskolen til årsrapport til Styret om kvalitetsarbeidet.  
  4. Avgjøre dispensasjonssøknader fra 3-gangersregelen for å gå opp til eksamen.
  5. Ivareta andre oppgaver som er tillagt utvalget gjennom forskrift om opptak, studier og eksamen ved NIH, kvalitetssikringssystemet og andre vedtak styret har gjort.  

§4

SUs leder kan selv avgjøre mindre saker og skal da orientere SU om avgjørelsene. Sekretær er ansvarlig for forberedelsen av de saker som skal behandles i SU i samarbeid med leder. Leder har plikt til å innkalle til møte når minst to av medlemmene krever det. Rektor kan kreve at utvalget innkalles. Møteinnkalling, saksliste og nødvendige vedlegg sendes medlemmene senest tre dager før møtet. Styret, rektor, direktør og instituttledere skal få referat fra møtene. Referatene gjøres tilgjengelig på NIHs nettsider.

§5

SU er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er tilstede. Ved stemmelikhet vil leders stemme være avgjørende. 

Protokoller og møtedatoer

Studieutvalget skal blant annet

  • godkjenne større endringer i studieprogram og emner
  • vurdere årlige programrapporter og samlet kvalitetsarbeid
  • fastsette utfyllende bestemmelser for opptak
  • følge opp og utvikle høgskolens kvalitetssikringssystem

Møtedatoer 2024

  • 6. februar
  • 21. mars
  • 7. mai
  • 19. juni

Kontaktperson

Bilde av Anja Rynning Veum
Avdelingsdirektør
E-post
anjav@nih.no
Telefon
+47 23 26 20 23

Protokoller

Alle protokollene er i pdf-format.

Protokoller 2024

Protokoll 1/24 (15.01.24)

Protokoll 2/24 (06.02.24)

Protokoll 3/24 (21.03.24)

Protokoll 4/24 (07.05.24)

Protokoll 5/24 (19.06.24).

Protokoller 2023

Protokoll 1/23 (24.01.2023)

Protokoll 2/23 (07.03.2023)

Protokoll 3/23 (23.04.2023)

Protokoll 4/23 (28.04.2023 - ekstraordinært)

Protokoll 5/23 (13.06.2023)

Protokoll 6/23 (14.09.2023)

Protokoll 7/23 (17.10.2023)

Protokoller 2022

Protokoll 1/22 (01.02.2022)

Protokoll 2/22 (08.03.2022)

Protokoll 3/22 (19.04.2022)

Protokoll 4/22 (22.06.2022)

Protokoll 5/22 (06.09.2022) 

Protokoll 6/22 (15.11.2022)

Protokoll 7/22 (02.12.2022)

Protokoller 2021

Protokoll 1/21 (26.01.2021)

Protokoll 2/21 (23.02.2021)

Protokoll 3/21 (23.03.2021)

Protokoll 4/21 (27.04.2021)

Protokoll 5/21 (21.06.2021)

Protokoll 6/21 (14.09.2021)

Protokoll 7/21 (12.10.2021)

Protokoll 8/21 (19.10.2021)

Protokoll 9/21 (23.11.2021)

Protokoller 2020

Protokoll 1/20 (11.02.2020)

Protokoll 2/20 (10.03.2020)

Protokoll 3/20 (28.04.2020)

Protokoll 4/20 (19.05.2020)

Protokoll 5/20 (19.06.2020)

Protokoll 6/20 (22.09.2020)

Protokoll 7/20 (20.10.2020)

Protokoll 8/20 (10.11.2020)

Protokoll 9/20 (01.12.2020)

Protokoller 2019

Protokoll 1/19 (01.02.2019)

Protokoll 2/19 (05.03.2019)

Protokoll 3/19 (29.03.2019)

Protokoll 4/19 (30.04.2019)

Protokoll 5/19 (16.05.2019)

Protokoll 6/19 (13.06.2019)

Protokoll 7/19 (03.09.2019)

Protokoll 8/19 (29.10.2019)

Protokoll 9/19 (26.11.2019)

Protokoller 2018

Protokoll 1/18 (16.02.2018)

Protokoll 2/18 (22.03.2018)

Protokoll 3/18 (13.04.2018)

Protokoll 4/18 (18.06.2018)

Protokoll 5/18 (29.08.2018)

Protokoll 6/18 (28.11.2018)

Protokoller 2017

Protokoll 1/17 (18.01.2017)

Protokoll 2/17 (03.03.2017)

Protokoll 3/17 (12.05.2017)

Protokoll 4/17 (09.06.2017)

Protokoll 5/17 (04.09.2017)

Protokoll 6/17 (25.10.2017)

Protokoll 7/17 (28.11.2017)

Protokoller 2016

Protokoll 1/16 (03.02.2016)

Protokoll 2/16 (02.03.2016)

Protokoll 3/16 (03.05.2016)

Protokoll 4/16 (14.09.2016)

Protokoll 5/16 (26.10.2016)

Protokoll 6/16 (30.11.2016)

Protokoller 2015

Protokoll 1/15 (26.03.2015)

Protokoll 2/15 (10.06.2015)

Protokoll 3/15 (02.09.2015)

Protokoll 4/15 (04.11.2015)

Protokoll 5/15 (09.12.2015)