Friluftsliv deltid, del 2 (30 sp) 
Studieprogram
Friluftsliv deltid, del 2 (30 sp)
Programansvarlig
Trond Augestad
Innledning

Friluftsliv deltidsstudium (FLD2), skal kvalifisere studentene til friluftslivfaglig arbeid i varierte naturmiljøer. I studiet vektlegges ledelse i friluftsliv. Ledelse læres gjennom at studentene får erfaringer i å bevege seg sammen med andre mot et felles mål, og bidra til samarbeid mellom deltakerne. Studiet vektlegger friluftsliv innen pedagogiske perspektiver der det å kunne ta ansvar for mennesker i ulike naturmiljøer, med opplevelser, erfaring og læring, er sentralt.

Pedagogikk, filosofi, fenomenologi og psykologi trekkes inn for å belyse friluftslivsfaglige tema. I studiet vektlegges at studentene utvikler kroppslige og praksisnære kunnskaper. Sentrale tema er videre didaktikk og gruppedynamikk i friluftslivet, læring, turglede, våkne veivalg, situasjonsbestemt klokskap og refleksjon. Gjennom studiet vektlegges miljøorientering, rammer for friluftslivsutøvelse, og forvaltningsmessige og kulturhistoriske tema knyttet til stedet undervisningen foregår.

Rammene for undervisningene er omlag 30 døgn ute i ulike naturmiljøer gjennom hele studieåret.

Det forutsettes at studentene kan svømme, at de kan gå på ski med en sekk på minst femten kilo på ryggen i flere dager utenfor løype, og de kan padle en kajakk på tur over flere dager og gjennomføre kameratredning.

FLD2 forutsetter FLD1, som også er opptakskravet.

Rangering av søkerne skjer etter følgende kriterier, i prioritert rekkefølge:     1) Karakterer på studiet FLD1; 2) Relevant utdanning (utvalgte pedagogiske og helseutdanninger); 3) Søkers alder (yngre prioriteres over eldre søkere).

Studiene FLD1 og FLD2 kan inngå i en bachelorgrad. Samlet i en bachelorgrad kan de to studiene danne grunnlag for opptak til masterstudier i idrettsvitenskap med fordypning i friluftsliv.

Læringsmål

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om ferdsel, orientering og våkne veivalg i ulike naturmiljøer
  • har bred kunnskap om skadeforebyggende arbeid og førstehjelp
  • har kunnskaper om friluftslivsfagets egenart og kjenner til utvalgte tema innen forsknings- og utviklingsarbeid i friluftslivsfag
  • har kunnskaper om forvaltningsmessige rammer for friluftslivsutøvelse, og kulturhistorie med relevans for friluftsliv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende friluftslivsfaglig kunnskap for å utvikle praktiske og teoretiske problemstillinger og kan argumentere for valg
  • kan lede undervisning og læring i, om og gjennom friluftsliv
  • kan drøfte og anvende pedagogikk, didaktikk, filosofi og psykologi i en friluftsfaglig sammenheng
  • kan kritisk reflektere og analysere egen friluftslivsfaglige utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan lede grupper i utvalgte naturmiljøer

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse av ulike lederroller i friluftsliv og kan ta ansvar, samt beskrive og drøfte yrkesetiske dilemma som kan oppstå i arbeid med friluftslivsfag
  • kan drøfte forholdet mellom mennesker og natur i relasjon til friluftsliv
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i friluftslivsfaget og gjennom dette bidra til praksis og fagutvikling
  • kan ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet
Organisering og arbeidsformer

Studieprogrammet er organisert som to emner: FLD228 Kunnskap og handling i friluftsliv II og FLD229 Friluftslivsledelse II. På alle studiesamlingene undervises begge emnene i studieprogrammet, og tema fra FLD228 benyttes for å belyse tema fra FLD229 og omvendt.

Undervisningen i studiet er organisert som seks studiesamlinger i ulike naturmiljøer gjennom hele året, hver på fire til seks døgn. Arbeidsmåter i studiet er blant annet erfaringsbasert læring, forelesninger, caser og praksisfortellinger, problembasert læring, instruksjon, selvstyrt læring, gruppearbeid, litteraturstudier, praksis og oppgaveskriving. I tillegg foregår undervisningen gjennom e-læringssystemet Fronter mellom studiesamlingene.

Undervisningen foregår på norsk, mens pensumlitteratur er både på norsk og engelsk.

Studentene er organisert i ulike grupper gjennom studiet, og disse utgjør et sentralt element i læringsprosessen.

En av vurderingsformene er aktiv og konstruktiv deltakelse på studiesamlingene. Dette innebærer at hver enkelt student må bidra til å skape et godt klima for læring gjennom å ta ansvar for læring, trygghet og mestring i studentgruppen.

Studentene utarbeider egen utviklingsplan for studiet. Etter noen av samlingene leveres refleksjonsnotater. Disse innleveringene utgjør studentenes løpende arbeid gjennom studiet og samles i en mappe som vurderes til bestått/ikke bestått.

Studentene får erfaring med ledelse i friluftsliv gjennom arbeid knyttet til studiesamlingene. Samlet gir forarbeid, gjennomføring og rapport fra to slike arbeider en gradert karakter.

For å avlegge eksamen er det i tillegg krav om en muntlig forelesning på første studiesamling.

Det skal leveres en individuell skriftlig hjemmeeksamen som gis gradert karakter (A-F).

Livredningsprøve avlegges i sjøen og vurderes til bestått/ikke bestått.

Faktaboks
EmnekodeEmnenavnStudiepoengAnsvarligTidspunkt
FLD228Kunnskap og handling i friluftsliv II20 spTrond AugestadHøst og vår
FLD229Friluftslivsledelse II10 spTrond AugestadHøst og vår
Obligatoriske emner:
EmnekodeEmnenavnVurdering
FLD228Kunnskap og handling i friluftsliv II
  • Mappe. I mappen inngår seks refleksjonsnotater, to egne utviklingsplaner, aktiv og konstruktiv deltakelse på seks studiesamlinger (vurderes til bestått/ikke bestått)
  • Det er krav til 100% oppmøte i emnet
  • Hjemmeeksamen (gradert karakter, A-F)
FLD229Friluftslivsledelse II
  • Mappe. I mappen inngår en forelesning og et undervisningsopplegg, med to rapporter (gradert karakter, A-F)
  • Det er krav til 100% oppmøte i emnet
  • Livredningsprøve (vurderes til bestått/ikke bestått)