NIH Fitness  
Studieprogram
NIH Fitness
Programansvarlig
Lene Anette Hagen Haakstad
Innledning

Ønsket om å holde seg i form har ført til en økt oppblomstring av treningssentre over hele landet. Dette studietilbudet vil kunne kvalifisere for å virke som instruktør i treningssenterbransjen og liknende.

Opptakskrav er generell studiekompetanse, eventuelt realkompetanse.

Læringsmål

Deltakerne skal tilegne seg nødvendige kunnskaper og ferdigheter for å kunne instruere og veilede utøvere som trener i treningssentre.

Organisering og arbeidsformer

Studentene må delta aktivt i de ulike aktivitetstimene og i de teoretiske emnene. Det vil bli arbeidet i små og store grupper, studentene må også løse individuelle oppgaver både i timene og som forberedelse til undervisningen.
Studentene må kunne arbeide selvstendig for å tilegne seg kunnskaper beskrevet i pensum og prøve ut instruksjonsoppgaver i praksis før de presenterer seg til den praktisk-metodiske eksamen.

For å kunne gå opp til eksamen må oppgaver som skal løses underveis være beståtte.

Det stilles krav om minimum 80% deltakelse ved hvert emne.

 

Faktaboks
EmnekodeEmnenavnStudiepoengVurderingAnsvarlig
FIT820/840/850/860/870Fitness Basis10 sp

80 % fremmøte.

Individuell skriftlig to-timers flersvarseksamen (multiple-choice) på lærestedet. Vurdering med karakter. 

Karoline Steinbekken
FIT826/846/856/866/876Treningsveileder10 sp

3-timers skriftlig skoleeksamen med åpne spørsmål, etterfulgt av praktisk metodisk eksamen (25 min) samme dag. Skoleeksamen vurderes med gradert karakter (A-F); praktisk-metodisk eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Torbjørn Skåleskog Jacobsen
FIT828/848/858/868/878Personlig trener15 sp

80% fremmøte.

Individuell praktisk-metodisk eksamen med gradert karakter (A-F). Eksamen gjennomføres på følgende måte:

  • Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering en uke før praktisk-metodisk eksamen.
  • Praktisk gjennomføring (ca 25 min.) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
  • Muntlig eksaminering fra den praktiske gjennomføringen i ca 25 minutter som avslutter eksamen.

Alle studenter må stille som eksamensobjekt for andre kandidater i inntil to timer i løpet av en eksamensdag.

Tillatte hjelpemidler: ingen.

 

Torbjørn Skåleskog Jacobsen
FIT813/823/833/843Treningsveileder og personlig trener samlet25 sp

80 % fremmøte.

3-timers skriftlig skoleeksamen med åpne spørsmål og praktisk-metodisk (pm) eksamen på undervisningsstedet. Graderte karakterer på begge eksamener som vektes likt. Begge eksamener må være bestått. Det gis en samlet gradert karakter.

Pm-eksamen gjennomføres på følgende måte:

  • Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering en uke før pm-eksamen.
  • Praktisk gjennomføring (ca 25 min.) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
  • Muntlig eksaminering fra den praktiske gjennomføringen i ca 25 minutter som avslutter eksamen.

Noen studenter får skriftlig- og pm-eksamen på forskjellige dager.

For å gå opp til eksamen må fremmøte være bestått.

Alle studenter må stille som eksamensobjekt for andre kandidater i inntil to timer i løpet av en eksamensdag.

Tillatte hjelpemidler på skriftlig skoleeksamen: kalkulator

Tillatte hjelpemidler på praktisk-metodisk eksamen: ingen

Torbjørn Skåleskog Jacobsen
FIT834/854/864/874Kosthold og trening5 sp80 % frammøte samt individuell skriftlig flersvarseksamen (multiple-choice) på undervisningsstedet. Vurderes med gradert karakter (A-F). For å gå opp til eksamen må frammøte være bestått.Vibeke Landaas
FIT884Kosthold og helse5 sp

80 % frammøte samt tre ukers individuell skriftlig hjemmeeksamen med caser, vurdert til bestått/ikke bestått.

Vibeke Landaas
Obligatoriske emner
EmnenavnInnledning
Fitness BasisBasisemnet er det grunnleggende emnet for NIH Fitness. Emnet gir grunnleggende og forskningsbasert kunnskap om bl.a. bevegelsesapparatets anatomi, fysiologi og grunnleggende treningslære. Denne kunnskapen gir teoretisk basis for alle de andre emnene på NIH Fitness, og for det praktiske arbeidet som instruktør, treningsveileder eller personlig trener.
Valgbare emner
EmnenavnInnledning
Treningsveileder

En treningsveileder jobber med individuell rådgivning og oppfølging av kunder. Treningsveilederens hovedoppgave er å hjelpe kundene til å trene på en effektiv, trygg og motiverende måte. Ofte har veilederen også en sentral rolle i arbeidet med å skape god trivsel for kundene på et treningssenter.

Personlig trenerPersonlig trener gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som Personlig trener (PT) for friske, voksne mennesker. Undervisningen vil hovedsakelig fokusere på oppdatert, forskningsbasert og praktisk kunnskap innen treningslære, PT-rollen og oppfølging av kunder gjennom høy kvalitet på service, treningsplanlegging og praktisk gjennomføring. Emnet omhandler også trening rettet mot vår tids mest vanlige livsstilssykdommer, samt trening under og etter graviditet.
Treningsveileder og personlig trener samletDen samlede utgaven av emnene treningsveileder og personlig trener gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som personlig trener (PT) for friske, voksne mennesker. Undervisningen på dette emnet vil dekke innholdet fra treningsveileder, herunder oppdatert, forskningsbasert og praktisk kunnskap innen treningslære og øvelsesanalyse. Videre vil emnet hovedsakelig fokusere på PT-rollen og oppfølging av kunder gjennom høy kvalitet på service, treningsplanlegging og praktisk gjennomføring. Emnet omhendler også trening rettet mot vår tids mest vanlige livsstilssykdommer, samt trening under og etter graviditet.

 

Kosthold og treningEmnet skal gi studentene kvalifikasjoner for å kunne veilede kunder og deltagere i treningsbransjen innenfor kosthold og ernæring i forhold til prestasjon, helse og vekt. Emnet er temabasert og gir en grundig innføring i grunnleggende kosthold og praktisk veiledning av personer med ulike mål. Emnet passer også godt for alle instruktører, som ønsker bedre kunnskap om kosthold generelt.
Kosthold og helse

Emnet skal gi studentene teoretisk bakgrunn som kan bidra til bedre forståelse for kostholdets helsefremmende betydning. Studentene skal erverve seg kunnskap for å kunne gi råd om fornuftig kost og energitilførsel til friske eller personer som har økt risiko for å utvikle ulike livsstilsykdommer (overvekt/fedme, type 2-diabetes, hjerte- og karsykdom). Emnet består av en forelesningsrekke hvor man går igjennom kostholdets betydning for forebygging av de oftest forekommende livsstilssykdommer.

Emnet kvalifiserer til å kunne veilede friske mennesker omkring kosthold på treningssenter, men ikke for å jobbe med klinisk rådgivning innen ernæring. Emnet passer godt for alle som skal jobbe med livsstilsveiledning eller som ønsker ytterligere kunnskap om kosthold.

Studentene oppfordres til å ta emnet i kombinasjon med et av emnene treningsveileder eller gruppetreningsinstruktør.