Studieprogrammet er organisert som to emner: FLD218 Kunnskap og handling i friluftsliv I og FLD219 Friluftslivsledelse I. På alle studiesamlingene undervises begge emnene i studieprogrammet, og tema fra FLD218 benyttes til å belyse tema fra FLD219 og vice versa. Undervisningen i studiet er organisert som syv studiesamlinger i ulike naturmiljøer gjennom hele året, hver på fire til seks døgn. Arbeidsmåter i studiet er blant annet erfaringsbasert læring, forelesninger, caser og praksisfortellinger, problembasert læring, instruksjon, selvstyrt læring, gruppearbeid, praksis og oppgaveskriving. I tillegg foregår undervisningen gjennom e-læringssystemet Fronter mellom studiesamlingene. Undervisningen foregår på norsk, mens pensumlitteratur er både på norsk og engelsk. Studentene er organisert i ulike grupper gjennom studieåret, og disse utgjør et sentralt element i læringsprosessen. En av vurderingsformene er aktiv og konstruktiv deltakelse på studiesamlingene. Dette innebærer at hver enkelt student må bidra til å skape et godt klima for læring gjennom å ta ansvar for læring, trygghet og mestring i studentgruppen. Etter seks av samlingene leveres refleksjonsnotater. Hver student skal utarbeide en egen utviklingsplan for studiet. I tillegg leveres to skriftlige oppgaver. Disse innleveringene utgjør studentenes løpende arbeid gjennom studiet og samles i en mappe som vurderes til bestått/ikke bestått. I løpet av studiet skal hver student gjennomføre to praksiser med innlevering av praksisplan i forkant og praksisrapport i etterkant. Det ene opplegget er en erfaringspraksis der studenten skal dra på tur sammen med medstudenter og ha minst en overnatting ute. Det andre praksisopplegget skal være som leder i en selvvalgt gruppe og skal vare i minst fem timer. Valg av gruppe, mål og arbeidsform for ledelsespraksis bør gjøres i tråd med mål for egen læring i egen utviklingsplan (EUP). I ledelsespraksisen er det viktig at det er studenten selv som står for planlegging, gjennomføring og evaluering av opplegget. Gruppen skal være på minimum fire personer. I erfaringspraksisen skal studentene sammen planlegge, gjennomføre og evaluere turen. Rapport leveres individuelt, mens plan for opplegget leveres samlet for gruppen. Gruppen skal kun bestå av FLD1-studenter og må være på minimum to og maksimum seks personer. Før begge praksisoppleggene må det leveres en plan for opplegget. Denne må godkjennes før praksis kan gjennomføres. Praksisplan skal være i tråd med gjeldende HMS-plan ved NIH. Praksisrapportene samles i en mappe som gis gradert karakter, og hver av rapportene teller likt. Det skal også leveres en skriftlig individuell hjemmeeksamen som gis gradert karakter. Livredningsprøve avlegges i sjøen og vurderes til bestått/ikke bestått. |