Studieprogrammet er organisert som to emner: FLD228 Kunnskap og handling i friluftsliv II og FLD229 Friluftslivsledelse II. På alle studiesamlingene undervises begge emnene i studieprogrammet, og tema fra FLD228 benyttes for å belyse tema fra FLD229 og omvendt. Undervisningen i studiet er organisert som seks studiesamlinger i ulike naturmiljøer gjennom hele året, hver på fire til seks døgn. Arbeidsmåter i studiet er blant annet erfaringsbasert læring, forelesninger, caser og praksisfortellinger, problembasert læring, instruksjon, selvstyrt læring, gruppearbeid, litteraturstudier, praksis og oppgaveskriving. I tillegg foregår undervisningen gjennom e-læringssystemet Fronter mellom studiesamlingene. Undervisningen foregår på norsk, mens pensumlitteratur er både på norsk og engelsk. Studentene er organisert i ulike grupper gjennom studiet, og disse utgjør et sentralt element i læringsprosessen. En av vurderingsformene er aktiv og konstruktiv deltakelse på studiesamlingene. Dette innebærer at hver enkelt student må bidra til å skape et godt klima for læring gjennom å ta ansvar for læring, trygghet og mestring i studentgruppen. Studentene utarbeider egen utviklingsplan for studiet. Etter noen av samlingene leveres refleksjonsnotater. Disse innleveringene utgjør studentenes løpende arbeid gjennom studiet og samles i en mappe som vurderes til bestått/ikke bestått. Studentene får erfaring med ledelse i friluftsliv gjennom arbeid knyttet til studiesamlingene. Samlet gir forarbeid, gjennomføring og rapport fra to slike arbeider en gradert karakter. For å avlegge eksamen er det i tillegg krav om en muntlig forelesning på første studiesamling. Det skal leveres en individuell skriftlig hjemmeeksamen som gis gradert karakter (A-F). Livredningsprøve avlegges i sjøen og vurderes til bestått/ikke bestått. |