Bachelor i idrettsvitenskap 3.år retning fysisk aktivitet og helse 
Studieprogram
Bachelor i idrettsvitenskap 3.år retning fysisk aktivitet og helse
Programleder
Trine Stensrud
Innledning

Bachelorprogrammet i fysisk aktivitet og helse (FAH) er en helsefaglig profesjonsrettet utdanning hvor det er lagt vekt på både samfunnsvitenskapelige og biologiske perspektiv på fysisk aktivitet og inaktivitet. I utdanningen legges det vekt på pedagogiske forhold knyttet til tilrettelegging av fysisk aktivitet for ulike målgrupper. Utdanningen tar sikte på å gi studentene kompetanse knyttet til å planlegge, lede, gjennomføre og evaluere helsefremmende og forebyggende tiltak med særlig vekt på tiltak som kan fremme fysisk aktivitet i ulike befolkningsgrupper.
Kompetansen vil danne grunnlag for arbeid med helsefremmende og forebyggende tiltak både i offentlig, privat og frivillig sektor, og bachelorgraden kvalifiserer for tittelen "fysisk aktivitet og helse-rådgiver, NIH".

 

Politiattest og medisinsk testing

Utdanningen krever politiattest, tuberkulose- og MRSA-testing. Politiattest og egenerklæringsskjemaer for de medisinske testene må legges fram ved studiestart.

Læringsmål

Kunnskap
Kandidaten:

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, verktøy og metoder innenfor fysisk aktivitet og helse
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fysisk aktivitet og helse
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid med vekt på fysisk aktivitet for ulike grupper i befolkningen

Ferdighet
Kandidaten:

  • kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og  vurdere helsefremmende og forebyggende tiltak som er tilpasset individers ulike forutsetninger
  • kan registrere og vurdere fysisk form og fysisk aktivitet i ulike befolkningsgrupper
  • kan motivere og stimulere til livsstilsendring for utsatte målgrupper
  • kan finne, vurdere og henvise til fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan formidle sentralt fagstoff til ulike målgrupper, både skriftlig og muntlig
  • kan diskutere synspunkter og erfaringer med andre i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av praksisfeltet
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og samhandling
  • har evne til etisk refleksjon og utvise respekt for enkeltindividet
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen tar utgangspunkt i sentrale problemstillinger innen de ulike emner og fagområder og vil i stor grad ta utgangspunkt i kasuistikker.

Undervisningen i de ulike fagområdene i studiet foregår gjennom forelesninger, praksis, problembasert læring, e-læring og studentfremføringer. Studentene skal utarbeide og legge frem individuelle studentarbeid, prosjektrapporter, gruppeoppgaver og utarbeide undervisningsopplegg med tanke på å formidle kunnskap om fysisk aktivitet og helse både teoretisk og praktisk. Studentene får trening i å lede aktivitet tilpasset grupper og enkeltindivids behov.
I løpet av studiet skal hver student ha tatt opp aktivitetsanamnese og gjennomført veiledning av fire personer som i utgangspunktet er fysisk inaktive.

Obligatoriske emner 3. studieår
EmnekodeEmnenavnStudiepoengTidspunktAnsvarlig
FAH331Forebyggende fysisk aktivitet II10 spVårTrine Stensrud
FAH375Helsefremmende og forebyggende arbeid i teori og praksis10 spVårMari Kristin Sisjord
FAH380Fordypningsoppgave10 spVårJorunn Sundgot-Borgen
Anbefalte valgbare emner 3. studieår
EmnekodeEmnenavnStudiepoengTidspunktAnsvarlig
FAH325Physical Activity and Seniors10 ECTSFallJulie Stang
FAH333Trening og kreft10 spHøstTormod S. Nilsen
FAH348Personlig trener10 spHøstChristina Gjestvang
FAH385Idrettsmedisin10 spHøstRoald Bahr