| | | |
| Bachelor i idrettsvitenskap 3.år retning fysisk aktivitet og helse |
| | | | |
| Bachelorprogrammet i fysisk aktivitet og helse (FAH) er en helsefaglig profesjonsrettet utdanning hvor det er lagt vekt på både samfunnsvitenskapelige og biologiske perspektiv på fysisk aktivitet og inaktivitet. I utdanningen legges det vekt på pedagogiske forhold knyttet til tilrettelegging av fysisk aktivitet for ulike målgrupper. Utdanningen tar sikte på å gi studentene kompetanse knyttet til å planlegge, lede, gjennomføre og evaluere helsefremmende og forebyggende tiltak med særlig vekt på tiltak som kan fremme fysisk aktivitet i ulike befolkningsgrupper. Kompetansen vil danne grunnlag for arbeid med helsefremmende og forebyggende tiltak både i offentlig, privat og frivillig sektor, og bachelorgraden kvalifiserer for tittelen "fysisk aktivitet og helse-rådgiver, NIH".
Politiattest og medisinsk testing
Utdanningen krever politiattest, tuberkulose- og MRSA-testing. Politiattest og egenerklæringsskjemaer for de medisinske testene må legges fram ved studiestart. |
| | |
| Kunnskap Kandidaten:
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, verktøy og metoder innenfor fysisk aktivitet og helse
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fysisk aktivitet og helse
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid med vekt på fysisk aktivitet for ulike grupper i befolkningen
Ferdighet Kandidaten:
- kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere helsefremmende og forebyggende tiltak som er tilpasset individers ulike forutsetninger
- kan registrere og vurdere fysisk form og fysisk aktivitet i ulike befolkningsgrupper
- kan motivere og stimulere til livsstilsendring for utsatte målgrupper
- kan finne, vurdere og henvise til fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
Generell kompetanse Kandidaten:
- kan formidle sentralt fagstoff til ulike målgrupper, både skriftlig og muntlig
- kan diskutere synspunkter og erfaringer med andre i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av praksisfeltet
- kan reflektere over egen kommunikasjon og samhandling
- har evne til etisk refleksjon og utvise respekt for enkeltindividet
|
| | |
| Undervisningen tar utgangspunkt i sentrale problemstillinger innen de ulike emner og fagområder og vil i stor grad ta utgangspunkt i kasuistikker.
Undervisningen i de ulike fagområdene i studiet foregår gjennom forelesninger, praksis, problembasert læring, e-læring og studentfremføringer. Studentene skal utarbeide og legge frem individuelle studentarbeid, prosjektrapporter, gruppeoppgaver og utarbeide undervisningsopplegg med tanke på å formidle kunnskap om fysisk aktivitet og helse både teoretisk og praktisk. Studentene får trening i å lede aktivitet tilpasset grupper og enkeltindivids behov. I løpet av studiet skal hver student ha tatt opp aktivitetsanamnese og gjennomført veiledning av fire personer som i utgangspunktet er fysisk inaktive. |
| | | | |
| Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Tidspunkt | Ansvarlig | FAH331 | Forebyggende fysisk aktivitet II | 10 sp | Vår | Trine Stensrud | FAH375 | Helsefremmende og forebyggende arbeid i teori og praksis | 10 sp | Vår | Mari Kristin Sisjord | FAH380 | Fordypningsoppgave | 10 sp | Vår | Jorunn Sundgot-Borgen |
| | |
| Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Tidspunkt | Ansvarlig | FAH325 | Physical Activity and Seniors | 10 ECTS | Fall | Julie Stang | FAH333 | Trening og kreft | 10 sp | Høst | Tormod S. Nilsen | FAH348 | Personlig trener | 10 sp | Høst | Christina Gjestvang | FAH385 | Idrettsmedisin | 10 sp | Høst | Roald Bahr |
| |
|