Erfaringer og innsikt fra PhysEd Academy i Tyrkia

En reiseblogg.

Publisert 8. jan. 2024 14:36 - Sist endret 26. jan. 2024 09:45
Solnedgagn over Ankara: moskeer, parker, moderne bygninger, og vanlige hus

Anakra, Tyrkia som sett fra Citadel Ankara. \Foto: Privat

Vi, Kristoffer (22) fra Kvinesdal i Agder fylke og Helene (22) fra Rennesøy i Rogaland fylke, er andreårsstudenter ved Norges idrettshøgskole (NIH) på lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, også kalt LUPE. Vi har nylig hatt en unik og lærerik opplevelse ved å delta på en forskningssamling med PhysEd Academy i Ankara, Tyrkia. Her deler vi våre erfaringer og inntrykk fra oppholdet.

PhysEd Academy 

PhysEd Academy er et internasjonalt forskningsprosjekt mellom flere europeiske land (på engelsk). Norge og Norges idrettshøgskole (NIH) er koordinator av prosjektet og samarbeider med ni internasjonale høgskoler og universiteter, samt noen skoler i Norge, Sverige og Tyrkia, the European Physical Education Association (EUPEA) og the International Organization for Physical Education in Higher Education (AISEP).

Formålet med forskningen er å skape en endring i kroppsøvingsfaget (physical education) gjennom å samarbeide internasjonalt om å utvikle signaturpedagogikk som kan bli brukt for å utdanne lærerstudenter, lærere i arbeid og for å bli brukt i skolen.

Målet er at dette kan bidra til å utvikle lærerutdanningen og undervisningen i flere land.

Fra NIH reiste i tillegg til oss to studenter, Mats Hordvik og Stephanie Beni. I tillegg besto den norske delegasjonen av to kroppsøvingslærere fra Haugerud ungdomsskole. I Tyrkia var vi sammen med professorer, lærere og studenter fra Tyrkia, Irland, Sverige, Luxemburg, Spania og Slovenia.

Faglige workshops og aktiviteter

Gjennom uken deltok vi på faglige workshops, fikk muligheten til å bli litt kjent med universitetet, byen og de andre som deltok på prosjektet.

Workshop: Autobiographical Pedagogy

Første dag hadde vi workshop om "Autobiographical Pedagogy" – en tilnærming som tar for seg fiktive historier eller caser fra egen praksis.  Pedagogikken dreier seg om å reflektere over egen lærepraksis og identifisere bruken av "ism-er ": våre tilnærminger til for eksempel elitism, fatism, ableism eller religionism. Eksempelvis kan vi ha en oppfatning om at en person som sitter i rullestol ikke kan være med på en gitt aktivitet -ableism), fordi man ikke vet nok om personen eller ikke har reflektert over egen praksis. Ved å ta i bruk denne signaturpedagogikken kan man jobbe med å reflektere over slike historier om ismer man gjerne overser i egen praksis. De oppfordret oss til å være åpne for nye tanker, reflektere over hvorfor vi har bestemte oppfatninger, og undersøke hvilke erfaringer som ligger til grunn for vårt tankesett og undervisning.

Workshop: Experiential Pedagogy

Ataturks Mausoleum, hoved bygning, fargerik steinlagt mønstre på tunnet,  blå himmel,
Mausoleum til Ataturk, Ankara. \Foto: Privat

Neste dag handlet workshopen om "experiential pedagogy". Vi fikk innsikt i viktigheten av å selv erfare det elevene opplever og lærer i en fysisk aktiv time. Økten ble ledet av en svensk professor som viste spennende måter å sette sammen ballspill og dans.. Vi deltok aktivt ved å sette oss i elevens sted, erfare tilsvarende situasjoner, og lærte hvordan vi kan bruke disse erfaringene som verdifulle verktøy for å forbedre vår egene undervisning. I tillegg var dette også et verktøy for å utdanne og utfordre lærerstudenter og lærere til å tenke over hvilke måter de underviser praktiske fag på.

Workshop: Pedagogies of Professional Learning

I den siste workshopen om "Pedagogies of Professional Learning" fikk vi innsikt i betydningen av samarbeid med kollegaer, strategier for problemløsning, og metoder for faglig utvikling. Blant annet jobbet vi med en «action plan» med et valgfritt dilemma på skolen. Vi valgte å undersøke hvorfor det er så mange elever som ikke deltar i svømmeundervisningen inorsk skole. Ved å diskutere sammen og se problemet utenfra skulle vi prøve å lage en plan på hvordan vi skulle løse problemet.

Sosial fritid

På ettermiddagene og kveldene deltok vi i ulike aktiviteter som. volleyball, bowling, omvisning på campus, bli kjent leker, konkurranser og gode samtaler. Vi besøkte en tyrkisk skole, fikk omvisning og fikk se tyrkisk folkedans. Det ble også tid til sightseeing i byen der vi utforsket museer og historiske bygninger, besøkte monumenter og fikk mulighet til å bli bedre kjent med de andre studentene. Vi har nå et europeisk nettverk der vi kan dele erfaringer og kunnskap.

Våre refleksjoner

Vi er veldig takknemlige for å ha vært en del av dette prosjektet. Å møte studenter/professorer fra andre land gav oss nye perspektiver på hvordan vi kan undervise i kroppsøving og utvikle oss i læreryrket. Det sosiale fellesskapet og deling av erfaringer med studenter og forskere fra andre land var både veldig hyggelig og lærerikt.

Takk til tyrkerne som gav oss fantastiske opplevelser!

Gruppebilde i flerebrukshall med klatrevegg