Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) 
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Programansvarlig
Reidar Säfvenbom
Innledning
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) på Norges idrettshøgskole er et ett-årig studieprogram (60 studiepoeng) som tilbys studenter som har bachelorgrad eller mastergrad med minimum basisår i idrett eller tilsvarende. I PPU inngår emner i pedagogikk og fagdidaktikk, samt skolepraksis i grunnskole og videregående skole. Fullført PPU gir undervisningskompetanse i kroppsøving for grunnskolen og i kroppsøving og idrettsfag for videregående skole.

Utdanningen skal gjennom undervisning, forskning og faglig utviklingsarbeid, gi den faglige og
pedagogiske kunnskap og praktiske opplæring som er nødvendig for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning, læring og oppdragelse. Utdanningen skal fremme studentenes personlige utvikling og yrkesetiske holdning samt fremme refleksivitet, interesse og kvalifikasjoner for å arbeide med faglig og pedagogisk utviklingsarbeid i skole. Utdanningen skal også gi faglig forutsetninger for opptak til et masterstudium ved Norges idrettshøgskole.
Læringsmål

Studentene skal etter endt utdanning:

  • ha kunnskap om hva profesjonalitet i kroppsøvingsfaget og i læreryrket innebærer
  • ha kunnskap om hvordan egen lærerprofesjonalitet skal kunne videreutvikles
  • kunne planlegge, og gjennomføre undervisning samt foreta vurderinger av faget og eleven
  • kunne begrunne hvorfor kroppsøvingsfaget og idrettsfaget er viktige skolefag i dagens
    samfunn
  • med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap og analytiske perspektiver, kunne delta i offentlige debatter om kroppsøvingsfagets og idrettsfagets innhold og utvikling
Organisering og arbeidsformer

Pedagogikk (30 sp) og fagdidaktikk (30 sp) er organisert gjennom fire emner som er fordelt utover studieåret. Praksisopplæring i grunnskole og videregående skole gjennomføres med til sammen 12 uker. Livredningsprøve gjennomføres i høstsemesteret, mens instruktørkurs i HLR gjennomføres i vårsemesteret.

Praktisk-pedagogisk utdanning er et profesjonsstudium der studenten forplikter seg mht ansvar for egen og andres utvikling. Det blir stilt krav til frammøte og aktiv deltakelse. Praktisk-pedagogisk utdanning innebærer en veksling mellom teori og praksis og undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Gjennomføring av ulike oppgaver, framlegg i undervisningen, planlegging og vurdering av undervisning i praksisskolene er en del av studentenes selvstendige arbeid. Å gi og å ta imot veiledning er en viktig del av studie- og undervisningsformen.

Hovedemner
TittelMål
Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget

Studenten skal

  • kunne gjøre rede for ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og idrettsfagets plass i skolen før og nå
  • kunne gjøre rede for hvordan dagens læreplaner og andre rammefaktorer i skolen kan påvirke kroppsøvingsfaget og idrettsfagets innhold, form og læringsutbyttet i den lokale skolen
  • kunne drøfte ulike teorier om profesjonalitet i læreryrket generelt, og om kroppsøvingslæreren spesielt
  • kunne gi uttrykk for sin egen profesjonelle identitet og gjøre rede for hvordan den kan utvikles fremover
  • kunne gjøre rede for begrepet praksisteori og reflektere over hvordan utvikle sin egen praksisteori
  • kunne gi uttrykk for og reflektere over profesjonsetiske krav og dilemma
  • kunne gjøre rede for hvordan dagens skole er et produkt av historiske, sosiokulturelle og politiske prosesser
  • kunne bidra til forskning og utviklingsarbeidknyttet til egen lærerkompetanse og den lokale skolen
  • ha kunnskap om ulike former for vurdering i forhold til elever, lærere og skole
  • kunne gjøre rede for lover og forskrifter som gjelder for elevvurdering og kunne praktisere vurdering i kroppsøvingsfaget og/eller i idrettsfag med og uten karakterer
Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring

Studenten skal

  • kunne gjøre rede for og diskutere noen sentrale idéhistoriske retninger innenfor pedagogikken
  • kunne gjøre rede for og diskutere ulike erkjennelsesmodeller (kategorier av teorier) som finnes i pedagogikken idag
  • kunne diskutere styrker og svakheter i kontekstorienterte og sosiokulturelle teorier i pedagogikken
  • kunne gjøre rede for hvordan samfunnet utvikler og reproduserer sosiale ulikheter og reflektere over hvordan ulike grupper erfarer kroppsøvingsfaget
  • kunne gjøre rede for hva som særpreger det moderne/postmoderne samfunn, analysere kroppsøvingsfaget i lys av dette og diskutere hvilke roller kroppsøvingsfaget og idrettsfaget kan ha i det moderne
  • kunne analysere og vurdere eget syn på faget, fagets muligheter og egen rolle i forbindelse med å skape et positivt læringsmiljø for alle
Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring

Studenten skal

  • kunne kritisk vurdere politiske, pedagogiske og fagdidaktiske styringsdokumenter for kroppsøvingsfaget/idrettsfaget i skolen
  • kunne planlegge, tilrettelegge og gjennomføre opplæring i kroppsøving/idrettsfag med utgangspunkt i nasjonale læreplaner, og kritisk vurdere valg av mål, innhold, arbeidsmåter og elevenes læringsutbytte.
  • kunne redegjøre for hvordan en inkluderende skole uttrykkes som politisk ambisjon og kritisk vurdere forhold som fremmer og hemmer inkludering i praktisk kroppsøvingsundervisning
  • kunne drøfte hvordan hensynet til inkludering kan gjenspeiles i fagdidaktisk refleksjon i valg av læringsaktiviteter, undervisningsprinsipper og arbeidsmåter
  • kunne redegjøre for tilpasset opplæring som utdanningspolitisk og pedagogisk prinsipp, og kritisk drøfte hvordan tilpasset opplæring kan praktiseres i kroppsøvingsundervisning for elever med ulike forutsetninger
  • kunne analysere og drøfte politiske, pedagogiske og faglige føringer for elevvurderingens plass og funksjon i skolen generelt og i kroppsøving/idrettsfag spesielt
Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring

Studenten skal

  • kunne reflektere over kroppsøving som kontekst, hva kroppsøvingsfaget gjør med eleven og hvilke potensial som finnes i kroppsøvingsfaget mht utvikling og læring
  • ha erfaring med, og kunne gjøre rede for ulike sjangere i bevegelseskulturen samt de diskurser, logikker og målsettinger som råder innenfor de ulike sjangrene
  • kunne planlegge, og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i det potensialet de ulike sjangrene representerer
  • kunne diskutere relevansen av de ulike sjangrene sett i lys av eleven, det moderne samfunnet og læreplanverk

 

Vurderingsform
EmnekodeEmnenavnVurdering
PPU440Skolepraksis
  • 100 % fremmøte i praksisperiode
  • Bestått/ikke bestått skolepraksis vurdert av øvingslærer og kontaktlærer
PPU441MappevurderingDet leveres to eller tre bidrag fra hvert hovedemne som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått.
PPU442Skriftlig hjemmeeksamenIndividuell skriftlig hjemmeeksamen med trekking av oppgave. Gradert karakter.
Instruktørkurs i HLR - Førstehjelp

Oppmøte: 100%

Bestått praksis. Innlevering av oppgave.

Hvis kurset er gjennoført ett av de to siste årene gis fritak fra de seks første timene. Det kreves da kun oppmøte til praksisen som er de 4 siste timene.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.