Programleder

Programleder har en sentral rolle i kvalitetsarbeidet. NIHs styre har vedtatt arbeidsbeskrivelse for programleder. 

Publisert 27. sep. 2023 10:36 - Sist endret 28. juni 2024 11:08

Arbeidsbeskrivelse for programleder

Programleders ansvarsområder

Programleder skal bidra til å utvikle læringsmiljø, faglig kvalitet og læringskvalitet (undervisningskvalitet) i studieprogrammet. Oppgavene til programledere utøves i tett dialog og samarbeid med instituttleder, emneansvarlige, faglærere og studenter. Utvikling av kvalitet i studieprogrammene er en kollektiv oppgave for fagmiljøet der programleders arbeid er å lede og koordinere. Utover instituttnivå vil interne funksjoner/avdelinger som Studieavdelingen og NIHs læringssenter utgjøre sentrale samarbeidspartnere for programleder. Programleders mandat inkluderer også samarbeid med eksterne aktører fra arbeidslivet og internasjonale partneruniversitet som tilbyr utveksling for programmets studenter. Det overordnede ansvaret for programmene tilligger instituttleder. Det er instituttlleders ansvar å oppnevne programledere for instituttets studieprogrammer.  

Oppgavene til programledere beskrives under med utgangspunkt i at utvikling av faglig kvalitet og læringskvalitet legger grunnlaget for utviklingen av et helhetlig læringsmiljø.

Programleders arbeidsoppgaver

Programleder skal:

  1. Påse at program- og emneplaner holdes oppdaterte, at de er utformet i henhold til gjeldende standarder og at endringer skjer innen gjeldende frister.
  2. Samarbeide med arbeidslivet om studieprogrammets oppbygning og relevans.
  3. I samråd med de emneansvarlige:
  1. a) Påse at læringsutbyttebeskrivelsene i emnene støtter opp under og leder fram mot studieprogrammets læringsutbyttebeskrivelser.  
  2. b) Sikre variasjon i lærings- og vurderingsformer på tvers av emner i programmet.
  3. c) Påse at det arbeides systematisk med å utvikle et læringsmiljø preget av inkludering trygghet, studentmedvirkning.
  4. d) Koordinere timeplanleggingen på programmet slik at studentenes arbeidsbelastning knyttet til undervisning, arbeidskrav, innleveringer og eksamener er jevnt fordelt gjennom studieåret.
  5. e) Gjennomføre "studentsamtaler" med alle studentene på programmet.  
  1. Avholde møter med de emneansvarlige minimum en gang per semester.
  2. Sikre studentutvekslingsordninger av høy kvalitet for studentene i programmet.
  3. Gjennomføre evaluering av programmet og følge opp krav til systematisk kvalitetsarbeid beskrevet i NIHs kvalitetssystem for utdanning.  

     

Rammer for programleders arbeid

  • Programledere oppnevnes for 3 år av gangen og kan inneha posisjonen på samme program i inntil to sammenhengende perioder.
  • Oppnevning av programleder skal skje innen 10. januar for kommende studieår (oppstart 1. august).
  • Timeramme for rollen som programleder er regulert i Arbeidstidsordninger for vitenskapelig ansatte ved Norges idrettshøgskole (kapittel 5.1)
  • Rammen skal gi rom for at programleder kan utvikle egen kompetanse innenfor studieprogramledelse gjennom kurs og etterutdanning.
  • Programleder bør ha minimum førstekompetanse og skal være i fast hovedstilling ved NIH. 

Årshjul for programleder

For å justere hvilke "ringer" du ønsker å se, trykk på det enkelte ringnavnet rett ovenfor slik at de blir streket over eller ikke. Du kan gå til ekstern og større visning ved å trykke på firkanten med pilen oppe i høyre hjørne på årshjulsvisningen.

Problemer med å se Plandiscen? Trykk her

Evaluering på programnivå

Det gjennomføres en rekke ulike evalueringer nasjonalt og lokalt som gir viktig input om kvalitet i programmene. Noen av de mest sentrale er:

Studiebarometeret

Studiebarometeret er en nasjonal undersøkelse om som gjennomføres av NOKUT. Undersøkelsen blir sendt ut til ca. 70 000 studenter hver høst. Formålet med Studiebarometeret er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet.

Målgruppa for undersøkelsen er studenter i tredje semester på bachelor- og masternivå. Rapporter på programnivå distribueres til institusjonene etter gjennomføring. 

Programleder har et spesielt ansvar for å motivere studentene til å svare på undersøkelsen, samt å følge opp resultatene i etterkant. Det har vist seg nyttig og informativt for programledere å diskutere resultatene med studentene for å skaffe seg et bedre grunnlag for å tolke disse. 

Studiebarometeret innebærer også en mulighet til å sammenligne våre studierprogrammer med tilsvarende utdanninger på andre institusjoner. Du vil også finne historiske data i nettportalen for mange av spørsmålene. 

Tidligere rapporter på program- og institusjonsnivå er tilgjengelig i NIHs rapportarkiv (krever innlogging)

SHoT-undersøkelsen

Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) kartlegger studentenes helse og trivsel i bred forstand, hvor formålet er å gi innsikt i hvordan studentene har det og hvordan velferdstilbudet til studenter kan bedres. Undersøkelsen har et intervall på fire år, og ble gjennomført i 2014, 2018 og 2022 - med en tilleggsundersøkelse i 2021. Du kan få tilgang til lokale resultater gjennom å kontakte studieseksjonen.

Studieprogramevaluering

Evaluering av studieprogram skjer årlig for programmer som ikke er inkludert i Studiebarometeret. Rapporter er tilgjengelig i NIHs rapportarkiv (krever innlogging)

Kandidatundersøkelser

Kandidatundersøkelser undersøker studentenes overgang til arbeidsmarkedet etter endt studium. NIH gjennomfører regelmessig interne kandidatundersøkelser, og Nordisk institutt for studier av innovasjon forskning og utdanning (NIFU) gjennomfører en nasjonal undersøkelse rettet mot masterkandidater hvert annet år. 

NIFU

NIFUs kandidatundersøkelse gjennomføres omtrent et halvt år etter at kandidatene har fullført sin utdanning. Noen av resultatene fra 2021 er tilgjengelig på institusjonsnivå.

NIHs kandidatundersøkelse

Kandidatundersøkelsen skal i henhold til vedtak i Studieutvalget gjennomføres hvert tredje år. Målgruppa for den interne kandidatundersøkelsen er ferdig utdannede bachelor- og masterkandidater fra våre studieprogrammer. Rapporter fra NIHs kandidatundersøkelser er tilgjengelig i rapportarkivet.

Periodisk evaluering av studieprogram

Periodisk evaluering av studieprogram er en viktig del av kvalitetsarbeidet ved NIH. Hvert år oppnevnes eksterne komitéer for evaluering av 2-3 studieprogrammer, og rapportene inngår som grunnlagsmateriale inn i den videre utviklingen av studieprogrammene. Rapportene er tilgjengelig i NIHs rapportarkiv (krever innlogging).

Ressurser for programleder

Mandat for programutvalg

Programutvalg1 har en sentral rolle i det systematiske kvalitetsarbeidet ved NIH. Programutvalget skal støtte og være rådgiver for programleder i det løpende arbeidet med kvalitetsutvikling.Alle studier ved NIH med et samlet omfang på 60 studiepoeng eller mer og som består av flere emner skal ha et programutvalg.

1. Programutvalget består av:

a. Programleder (leder for utvalget)

b. En vitenskapelig ansatt (oppnevnt av instituttleder)

c. To studentrepresentanter (studenttillitsvalgte i programmet)

d. Oppnevning skal skje innen 15. september og gjelder normalt for tre år for de vitenskapelig ansatte og ett studieår for studentene.

2. Forhold som programutvalget skal drøfte er blant annet:

a. Saker som oppstår i forbindelse med gjennomføring av studiet

b. Kvalitetssikring av emner og programmet som helhet

c. Utkast til programrapport Utvalget står fritt til å drøfte andre faglige, pedagogiske eller administrative forhold som påvirker programmets kvalitet.

3. Programleder innkaller til møter. Møteinnkalling med saksliste sendes ut minst en uke før møtet.  

4. Programutvalgets møter skal legges i etterkant av klassens time. Dette gir de tillitsvalgte studentene en bedre mulighet til å løfte saker fra hele klassen i programutvalget.

5. Utvalget skal møtes minst en gang hvert semester. Utover det bestemmer utvalget selv møtehyppighet. Utvalget sammenkalles dersom et eller flere medlemmer ber om det.  

6. Alle som har befatning med programmet som student, tilsatt eller timelærer kan melde saker til utvalget.  

7. Møtene i programutvalget skal gi mulighet for åpen og fortrolig kommunikasjon om undervisningen og læringsprosessen.

8. Møtene skal dokumenteres med kortfattede referat som inneholder saksliste og konkrete oppfølgingspunkter. Referatene skal legges tilgjengelig for ansatte og studenter i NIHs kvalitetssystem på nett og de skal ikke inneholde personopplysninger utover ansvarlige for oppfølgingspunktene.

9. Dersom det er forhold som ikke kan løses i programutvalget skal instituttleder involveres.  

10. Programutvalget bes gi sine uttalelser i forbindelse med periodisk evaluering av studieprogrammet. Instituttleder har anledning til å utvide/forsterke programutvalget ved periodisk programevaluering.

11. I de tilfellene hvor et studieprogram har flere programledere (f.eks. ved oppdeling i studieretninger), skal alle programledere delta i programutvalgsmøter.


1KFU ivaretar programutvalgets rolle for doktorgradsprogrammet. Det er vedtatt retningslinjer for sammensetningen og oppnevningen av komiteen.

Studentsamtalen

Introduksjon

Høsten 2018 ble det vedtatt at alle studenter på førsteåret i fulltidsstudier (års-, påbygg- og bachelorstudier) skal tilbys en individuell samtale med en fagperson i løpet av første semester. Oppgaven ble definert i programleders arbeidsbeskrivelse (SU-sak 19/18 og STY-sak 20/18). 

Ordningen ble evaluert høst 2022, og retningslinjer oppdatert i mars (SU-sak 09/23).

Vedtak:

  • Alle studenter på NIHs fulltidsstudier skal tilbys studentsamtale i løpet av første studieår. En samtale tar normalt 30 minutter.
  • Alle program benytter én og samme plattform for markedsføring og påmelding. Fortrinnsvis kunngjøring og påmelding via kalender i Canvas (brukerveiledning under). 
  • Formålet med samtalen må tydeliggjøres for studenten

Studentsamtalen er ment som en hjelp for studenten i faglig utvikling og som deltaker/bidragsyter i et faglig/sosialt læringsmiljø. For fagmiljøet vil dette være en unik mulighet til å få tidlig innblikk i studentens forutsetninger og kunne gi god tilpasset opplæring resten av studiet.

Fremgangsmåte for booking

Canvas har en kalenderfunksjon som gjør det mulig å sette opp studentavtaler, som vi anbefaler at du benytter. Se hvordan i våre veiledninger:

Hvordan sette opp veiledningstimer

Hvordan reservere time til veiledning (informasjon til studenter)

En fordel med å benytte dette er at det både er synlig i emneansvarligs Canvaskalender (ev. andre som har møtet), i studentens Canvas-kalender og på Canvas dashboard under "Gjøremål”.

Du kan selvsagt også bruke papir. Ulempen er at du da kun når de studentene som er til stede den dagen du legger ut listen.

Aktuelle punkter å snakke om

Dette er kun ment som forslag som du kan plukke fra, ikke en mal. Det kan også være lurt å be studentene melde inn temaer de ønsker å ta opp.

  1. Forutsetninger og motivasjon 
  • Hvorfor har du valgt å studere [studieprogram] ved NIH?
  • Hvilke interesser og erfaringer vil du trekke frem som styrker for deg som student på programmet?
  • Er det noe du vet du bør forbedre eller få hjelp til?
  • Er det noe som kan by på utfordringer for deg i gjennomføring av studiet?
  1. Studiet og forventninger
  • Hvordan oppfatter du studiet faglig sett så langt?
  • Hvilke forventninger har du til studiene?
  • Er det noe du gruer deg til/noe som bekymrer deg?
  1. Arbeidsmåter/studievaner/egeninnsats
  • Hvordan lærer du best?
  • Hvordan fungerer de ulike arbeidsmåtene for deg (forelesning, individuelt arbeid og gruppearbeid)?
  • Forbereder du deg til ulike undervisningen? Hvordan ev.?
  • Hvordan opplever du din egeninnsats så langt i studiet?
  • Hvordan kan du aktivt bidra inn i studiene/fagene selv?
  1. Sosialt miljø
  • Hvordan oppfatter du det sosiale miljøet i klassen?
  • Er det noe vi kan gjøre for å bidra til et [enda] bedre sosialt miljø?
  1. Praksis
  • Forberedelser og informasjon
  • Kontakt mellom NIH og praksissted
  • Faglig utvikling, oppgaver, veiledning og tilbakemelding i forbindelse med praksis
  1. Spesielle behov
  • Informer gjerne studenten om at dersom det er andre forhold som påvirker studiesituasjonen (f.eks. skjult funksjonshemming, dysleksi/dyskalkuli, familieforhold m.m.*) så kan studieseksjonen kontaktes, alternativt helsepersonell. 

*Dette er helseopplysninger og underlagt personvern og ikke noe det ligger i fagpersonrollen å spørre om.

Programrapport

Programrapportering er en del av kjerneprosessene i kvalitetssystemet. Frist for levering av programrapport er 15. september. Programrapporten har flere punkter som peker direkte mot krav i studietilsynsforskriften. Den benyttes også som grunnlag for dialogmøter i oktober og som datagrunnlag inn i porteføljestyringsprosessen ved NIH.

Undervisningsplanlegging

Bekymringsmelding om studenter

Hva gjør du om du selv er bekymret for en student eller mottar en bekymringsmelding på en student fra medstudenter/undervisere?

Opprette nytt studieprogram/revisjon av studieprogram

Ved oppretting av nye studieprogram er det krav og retningslinjer som skal følges. Disse skal også være styrende for revisjoner av allerede etablerte og vedtatte studieprogram. Årlig frist for behandling av slike saker (i Studieutvalget) er normalt 1. februar, men dokumentfristen kan variere noe avhengig av tidspunkt for møte i Studieutvalget. Fagmiljøene må kontakte studiesjef i forbindelse med nyetableringer og større revisjoner for å involvere administrasjonen i arbeidet.