Maler og ressurser i kvalitetsarbeidet

Maler, instrukser og ressurser som benyttes i kvalitetsarbeidet.

Publisert 25. sep. 2023 14:20 - Sist endret 14. mai 2024 13:44

Oppretting og endring av studieprogrammer

Disse prosessene har litt ulik saksgang, og noen sammenfallende ressurser som finnes under menypunktet Maler og dokumenter.

Endringer i eksisterende studieprogram skal vedtas i SU i november. Sakspapirer skal være i henhold til vedtatt mal og skal sendes til studiekvalitet@nih.no innen 1. november. Se årshjulet for kvalitetsarbeid med prosesser som inngårFor å tilpasse visningen, hak av slik at bare menypunktet Prosesser i kvalitetsårssystemet er synlig. Se venstremenyen.

Nye studieprogrammer (60 studiepoeng og mer) skal vedtas av Styret senest på møtet i november og må meldes til Samordnet opptak innen 1. desember. De skal godkjennes av SU før de behandles i styret. Det betyr at sakspapirer må være klare til et tidligere SU-møte (senest oktober, se Studieutvalgets møtedatoer).

Retningslinjer for revisjon av eksisterende studieprogrammer 

Godkjent av SU 7. mai 2024.

Sakspapirer skal inneholde Retningslinjer ved endring av programplan og vedleggene programplan og matrise for læringsutbyttebeskrivelser. Disse finnes under menypunktet Maler og dokumenter, nederst.

Endringer som skal vedtas av SU er i hovedsak 

  • programmets læringsutbytter
  • opptakskrav
  • emnepakke/emnestruktur/oppbygging (dvs. hvilke emner som er inkludert, hvor de er plassert i progresjonen, antall studiepoeng)
  • gradsnavn 

Mindre endringer som ikke omfattes av disse retningslinjene kan godkjennes av programleder, f.eks. mindre tekstlige endringer, endret navn på emner.

Ved spørsmål, kontakt nihls@nih.no.

Retningslinjer for etablering av nye studier 

Godkjent av SU 22. mars 2018.  

Som en del av kvalitetsarbeidet ved NIH skal det foreligge retningslinjer for etablering av nye studier. Selv om NIH er en selvakkrediterende institusjon er det naturlig å legge seg på samme nivå som NOKUT ville ha gjort når det gjelder dokumentasjon og forarbeid. NOKUT forholder seg til Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning (studietilsynsforskriften) når det er snakk om akkreditering av studier. Forslaget til retningslinjer baserer seg i hovedsak på § 2-2 og § 2-3 i studietilsynsforskriften.  

Planene skal beskrives i samsvar med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring og følge NIHs maler for program- og emneplaner. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer skal være tilpasset læringsutbyttet for studietilbudet. Det skal legges til rette for at studenten kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen.  

Generelle krav  

For gradsstudier skal det hentes inn eksterne synspunkter på både behov/etterspørsel og programplan. For etablering av studier med kortere varighet skal alle punktene dekkes, men søknaden trenger ikke være like omfattende. Følgende skal besvares:

  1. Krav i aktuelle forskrifter og rammeplaner fra Kunnskapsdepartementet skal være oppfylt.  
  2. Vurdering av behov for og etterspørsel (regionalt, nasjonalt og ev. internasjonalt) 
  3. Redegjørelse for faglig relevans for arbeidsliv og/eller videre studier
  4. Realistisk vurdering av rekrutteringsgrunnlag og planlagt studenttall
  5. Oversikt over og vurdering av liknende studier ved norske utdanningsinstitusjoner  
  6. Vurdering av studiet opp mot instituttets og NIHs strategiske planer  
  7. Redegjørelse for ressursbruk og hvordan studiet skal finansieres  
  8. Oversikt over fagmiljøets fagkompetanse og fagmiljø på området  
  • a. Fagmiljøets sammensetting, størrelse og samlede kompetanse skal være tilpasset studiet slik det er beskrevet i programplan, og tilstrekkelig for å ivareta forskning- og utviklingsarbeid.  
  • b. Fagmiljøet skal delta aktivt i relevante nasjonale og internasjonale samarbeid og nettverk.  
  • c. Minst 50 % av årsverkene knyttet til studiet skal utgjøres av tilsatte i hovedstilling ved institusjonen. Av disse skal det være personer med minst førstestillingskompetanse i de sentrale delene av studiet.  
  1. Redegjørelse for kvalitetssikring av studiet  
  2. Kobling til forskning/faglig utviklingsarbeid  
  3. Tilknytning til praksisfeltet (praksisavtaler, veiledningskompetanse)  
  4. Ordninger for studentutveksling og internasjonalisering tilpasset studiets nivå, omfang og egenart  
  • a. Alle studietilbud som fører fram til en grad, skal ha ordninger for internasjonal studentutveksling
  1. Program- og emneplaner for studiet (benytt mal)
  2. Matrise som blant annet viser i hvilke emner de overordnede læringsutbyttebeskrivelsene inngår (benytt mal) 

Ved spørsmål, kontakt nihls@nih.no.

Maler og dokumenter