Friluftsliv  
Studieprogram
Friluftsliv
Programansvarlig
Thomas Vold
Innledning

Friluftsliv ble etablert som studiefag og forskningsområde gjennom oppstarten av Norges idrettshøgskole i 1968. Friluftslivsfaget oppstod som en respons på økende miljøbevissthet, framveksten av det moderne fritidssamfunnet og et økende behov for kunnskap om friluftsliv. Det ble et behov for utdanning i friluftslivsfaget; for studier som gir kunnskap og kompetanse for å arbeide som pedagog, med vekt på tilrettelegging for opplevelser og læring innen et bredt spekter av aktiviteter og former for friluftsliv, og rettet mot ulike målgrupper.

Med utdanningsreformene på 1990-tallet og i det nye Kunnskapsløftet har friluftsliv fått en mer selvstendig plass i grunnskolens, den videregående skolens og i lærerutdanningens læreplaner. I tillegg er det behov for fagkompetanse ved de mange folkehøgskoler som har spesialisert seg innen friluftsliv, og innen forebyggende helsearbeid og rehabilitering. Innen friluftslivsorganisasjonene, naturbasert reiseliv, kurs og opplæringsbedrifter og i natur- og friluftslivsforvaltningen er det også et økende behov for folk med høgere utdanning innen friluftsliv.

Årsstudiet i friluftsliv er et grunnstudium som sammen med annen relevant utdanning kan kvalifisere for profesjonelt arbeid med friluftsliv innen et bredt spekter av yrker hvor friluftslivsfaglig kompetanse er viktig. Studiet skal gi praktisk og teoretisk kunnskap i og om friluftsliv som fag og forskningsområde.
Utdanningen skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling, og skape et grunnlag for å forstå og arbeide med friluftsliv i et dannelsesperspektiv. Ved NIH forståes friluftsliv som kroppslig livsutfoldelse i ulike naturmiljø og innen bærekraftige perspektiver, der siktemålet er gode naturopplevelser, personlig utvikling og livskvalitet.

Årsstudiet i friluftsliv kan utvides med videre påbygningsstudier i friluftsliv, inngå i en bachelorgrad i idrettsvitenskap og gi adgang til Mastergradsstudier.

Det er en fordel om studentene har tidligere erfaring fra utøvelse av friluftsliv. For å kunne gjennomføre studiet må studentene kunne svømme, og de må kunne gå på ski med sekk på ryggen.

Opptakskravet til studiet er generell studiekompetanse, evenutelt realkompetanse.

Læringsmål

Kunnskap
Kandidaten:

  • kjenner til sentrale teoretiske tilnærminger til å forstå kultur, samfunn, natur og miljø
  • har kunnskap om friluftslivet som praksis, fenomen og fag
  • har faglig og fagdidaktisk kunnskap til å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning og læring i, om og gjennom friluftsliv
  • har kunnskap om hvordan egen og andres sikkerhet kan ivaretas i arbeid med friluftsliv
  • har kunnskap om lover og regler som gjelder for ferdsel i natur

Ferdighet
Kandidaten:

  • har ferdigheter i ulike former for friluftsliv; i skog, på vann, ved kysten og i fjellet, til forskjellige årstider
  • kan planlegge, tilrettelegge, lede og veilede for læring og opplevelse i friluftsliv
  • kan ivareta egen og andres sikkerhet knyttet til planlegging og gjennomføring av turer og aktiviteter
  • kan planlegge og gjennomføre opplegg som er etisk forsvarlige og belaster miljøet minst mulig
  • kan diskutere vitenskapelige publikasjoner om friluftsliv

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • har evne til kritisk refleksjon over friluftsliv som samfunnsfenomen og fag
  • kan delta aktivt i faglige diskusjoner innen friluftsliv og bidra til utvikling av god praksis
  • kan utøve og utvikle egen profesjonalitet som veileder i friluftsliv
  • kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig og delta i friluftslivsfaglige diskusjoner
Fagområder, emner og studiepoengfordeling

I studiet inngår følgende fagområder:

1. Friluftslivslære, som har følgende tyngdepunkter

  • ferdigheter og kunnskaper i utvalgte aktiviteter og turformer
  • kunnskaper om og ferdigheter i skadeforebyggende arbeid, sikkerhetsvurdering og trygg ferdsel
  • kunnskaper om og forståelse av den natur og de landskap som friluftsliv utøves i før og nå

2. Friluftslivspedagogikk og -didaktikk;
Kunnskap og ferdigheter som er relevante for undervisning, veiledning og ledelse i friluftsliv

3. Friluftsliv, kultur og samfunn;
Kunnskap om friluftsliv, om de kulturelle, historiske, politiske og samfunnsmessige sammenhenger som friluftsliv inngår i

Organisering og arbeidsformer
Studiet forutsetter at studentene utvikler bred og allsidig erfaring i friluftslivets mange former, og evne til å ferdes ute i all slags vær året rundt. Studentene må være forberedt på en arbeidssituasjon der mye av undervisningen er lagt til ferder og opphold i felt, utenom NIH, over flere dager og med døgnkontinuerlig virksomhet. Praksisopplegg og ferder utgjør rammene for arbeidet med å utvikle egne faglige og fagdidaktiske ferdigheter og kunnskaper, og de utgjør en læringsarena der teori kan anvendes og prøves gjennom praksis. Opplevelser og erfaringer fra praksisfeltet reiser spørsmål og problemstillinger som det arbeides med i den videre utviklings- og refleksjonsprosessen. Denne prosessen støttes av lærerstyrt undervisning i form av forelesninger, seminar og veiledning, og knyttes til individuelle studieoppgaver, gruppeoppgaver og øvingspraksis. Undervisningen legger vekt på studentaktive og problembaserte arbeidsformer.

Deler av undervisningen vil foregå på engelsk og samkjøres med undervisning for internasjonale studenter.

Studentene må påregne ekstra utgifter til innkjøp av turutstyr til bruk  i undervisningen, og til utgifter i forbindelse. Dette er nærmere spesifisert i emneplanene for de emnene dette gjelder.

Politiattest
Politiattest skal leveres ved studiestart (Politiregisterforskriften kap 7 §39). Ny politiattest kan kreves i løpet av utdanningen.
Faktaboks
EmnekodeEmnenavnStudiepoengTidspunktAnsvarlig
FLL280Friluftsliv i skog- og vannmiljø10 spHøst og vårIvar Mytting
FLL281Friluftsliv i kystmiljø10 spHøst og vårThomas Vold
FLL282Friluftsliv i fjellmiljø10 spHøst og vårKristian Abelsen
FLL283Friluftslivspedagogikk og -didaktikk15 spHøst og vårIvar Mytting
FLL284Friluftsliv, kultur og samfunn15 spHøst og vårTuva Broch
Obligatoriske emner
EmnekodeEmnenavnVurdering
FLL280Friluftsliv i skog- og vannmiljø

Vurdering i emnet bygger på to vurderingsområder. Det vil bli gitt èn gradert karakter i emnet (A-F).

  • Studentens faglige utvikling, læringsresultat og konstruktive deltakelse (herunder frammøte) innen emnet, basert på faglæreres/emneansvarliges vurderinger. (løpende evaluering). (vektes 50%)
  • Mappe med; skriftlig kunnskapsprøve (2 timer individuelt arbeid), ferdplaner, ferdrapporter (gruppearbeid) og refleksjonsnotater (individuelt arbeid), knyttet til egenferder og egenutvikling. (vektes 50%)

Det er krav om 100% fremmøte og deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk rettet undervisning. I særskilte tilfeller med gyldig fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
                                                                                                                                             
I tillegg kreves følgende kurs bestått for å få godkjent emnet:

  • Bestått grunnkurs i hjerte lungeredning (HLR)
  • Bestått livredningsprøve

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FLL281Friluftsliv i kystmiljø

Vurdering i emnet bygger på to vurderingsområder. Det vil bli gitt èn gradert karakter i emnet (A-F).

  • Studentens faglige utvikling, læringsresultat og konstruktive deltakelse (herunder frammøte) innen emnet, basert på faglæreres/emneansvarliges vurderinger (løpende evaluering). Vektes 50%
  • Mappe med; skriftlig kunnskapsprøve (2 timer individuelt arbeid), ferdplaner, ferdrapporter (gruppearbeid) og refleksjonsnotater (individuelt arbeid), knyttet til egenferder og egenutvikling. Vektes 50%

Det er krav om 100% fremmøte og deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk rettet undervisning. I særskilte tilfeller med gyldig fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
                                                                                                                                             
I tillegg kreves følgende kurs bestått for å få godkjent emnet:

  • Bestått grunnkurs i hjerte lungeredning (HLR)
  • Bestått livredningsprøve

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FLL282Friluftsliv i fjellmiljø

Vurdering i emnet bygger på to vurderingsområder. Det vil bli gitt èn gradert karakter i emnet (A-F).

  • Studentens faglige utvikling, læringsresultat og konstruktive deltakelse (herunder frammøte) innen emnet, basert på faglæreres/emneansvarliges vurderinger. (løpende evaluering). (vektes 50%)
  • Mappe med; skriftlig kunnskapsprøve (2 timer individuelt arbeid), ferdplaner, ferdrapporter (gruppearbeid) og refleksjonsnotater (individuelt arbeid), knyttet til egenferder og egenutvikling. (vektes 50%)

Det er krav om 100% fremmøte og deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk rettet undervisning. I særskilte tilfeller med gyldig fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.
                                                                                                                                             
I tillegg kreves følgende kurs bestått for å få godkjent emnet:

  • Bestått grunnkurs i hjerte lungeredning (HLR)
  • Bestått livredningsprøve

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FLL283Friluftslivspedagogikk og -didaktikk

a. Praksis

Praksisopplegg; planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av opplegg med deltakere fra skoleklasse eller annen målgruppe,

og

Praksisrapport; redegjørelse og refleksjon over praksisforløpets ulike faser. Individuelt skriftlig arbeide, ca 2000 ord. Samlet vurdering; gradert karakter

b. Skriftlig, individuell eksamen, 6 timer; gradert karakter. Ingen hjelpemidler.

I sluttkarakteren vektes praksis og skriftlig eksamen likt.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FLL284Friluftsliv, kultur og samfunnIndividuell hjemmeeksamen over en uke over oppgitt tema. Lengden skal ikke overstige 6000 ord; tittelblad, innholdsliste, referanseliste og vedlegg kommer i tillegg. Alle sitater og referanser skal gis i henhold til APA standard, 5. utgave (se www.nih.no). Oppgavene leveres i Inspera og i trykket eksemplar. Alle oppgaver sjekkes for plagiering. Graderte karakterer.

Det kreves aktiv deltakelse i undervisningen og 100 % deltakelse i avtalte studentledede arbeidsformer og oppgaveseminar. Ved gyldig fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid. Dokumentert forarbeid og presentasjon av avtalte oppgaver, må være godkjent av ansvarlig faglærer for at den enkelte student skal kunne framstille seg til avsluttende vurdering.