Fysisk aktivitet og funksjonshemming 
Studieprogram
Fysisk aktivitet og funksjonshemming
Programansvarlig
Øyvind Standal
Innledning

Gjennom studiet lærer studentane å leggje til rette for fysisk aktivitet, idrett, kroppsøving og friluftsliv (heretter: bevegelsesaktivitetar) til menneske med funksjonshemmingar. Studiet har ei pedagogisk og praksisnær tilnærming, der studentane skal engasjere seg i refleksjonar omkring det møtet som oppstår mellom pedagogen, bevegelsesaktiviteten og deltakaren, samt den konteksten som oppstår i dette møtet. Det blir først og fremst lagt vekt på sosiokulturelle og fenomenologiske forståingar av funksjonshemming. Etter avslutta studium skal studentane vere kvalifiserte for arbeid med menneske med funksjonshemmingar og bevegelsesaktivitetar innan skule, frivillige organisasjonar og rehabilitering.

Studentar som gjennomfører studiet og har faglærarutdanning i kroppsøving, vil kunne bruke tittelen spesialpedagog i kroppsøving.

Studiet blir gjennomført i samarbeid med Beitostølen helsesportsenter.

Læringsmål

Kunnskap
Kandidaten:

  • har brei kunnskap om idrettspedagogisk arbeid retta mot menneskje med funksjonshemmingar
  • har kunnskap om ulike måtar å forstå funksjonshemming på
  • kjenner til forskings- og utviklingsarbeid og relevante offentlege dokument på fagområdet fysisk aktivitet og funksjonshemming
  • kan oppdatere sin kunnskap på fagområdet fysisk aktivitet og funksjonshemming
  • har kunnskap om den historiske utviklinga av fagområdet fysisk aktivitet og funksjonshemming og kva for særtrekk og plass det har i samnfunnet

Ferdighet
Kandidaten:

  • kan nytte fagleg kunnskap i tilrettelegging av bevegelsesaktivitetar for menneskje med funksjonshemmingar
  • kan reflektere over eigen fagleg praksis og justere denne under rettleiing
  • kan finne, vurdere og vise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det svarar på ei problemstilling
  • kjenner til relevante idrettspedagogiske verktøy, teknikkar og uttrykksformer

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • har innsikt i etiske problemstillingar i idrettspedagogisk arbeid med menneskje med funksjonshemmingar
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgåver og prosjekt, åleine og saman med andre
  • kan munnleg, skriftleg og med andre relevante uttrykksformer formidle sentralt fagstoff
  • kan utveksle synspunkt og erfaringar med andre som arbeider med idrettspedagogiske tiltak, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Organisering og arbeidsformer

Studentane vil møte ulike former for undervisning og praksis. Undervisninga skjer både i plenum og i grupper der ein arbeider med sentrale tekstar og reflekterer over erfaringar som blir gjort i praksis. Det blir lagt stor vekt på studentaktive læringsformer. Det er difor forventa at studentane er tilstades også utanom den timeplanfesta undervisninga.

Opptakskrav

Gruppe 1:

  • Søkjarar med bachelorgrad i idrettsvitskap inkl. første år bachelor idrettsvitskap/idrett årsstudium.
  • Søkjarar med bachelorgrad i  helse- eller sosialfag samt første år bachelor idrettsvitskap/idrett årsstudium.

Gruppe 2:

  • Søkjarar med to års høgare idrettsvitskapeleg utdanning, der det eine året er første år bachelor idrettsvitskap/idrett årsstudium.
  • Søkjarar med første år bachelor idrettsvitskap/idrett årsstudium og eitt års pedagogisk utdanning.
  • Søkjarar med bachelorgrad i  helse- eller sosialfag samt at det gjennom utdanning og/eller erfaring vert dokumentert kunnskap om idrettsfag.

Søkjarar i gruppe 1 skal rangerast foran søkjarar i gruppe 2.    

Faktaboks
EmnekodeEmnenavnStudiepoengTidspunktAnsvarlig
FAF310Tilpassa fysisk aktivitet - grunnleggjande prinsipp10 spHaustØyvind Standal
FAF311Læring, pedagogikk og tilpassa fysisk aktivitet10 spHaustGro Rugseth
FAF312Kroppsøving og idrett for personar med funksjonshemmingar10 spHaust og vårØyvind Standal
FAF313Fysisk aktivitet i psykisk helsevern10 spVårAnders Farholm
FAF314Praksislæring10 spHaust og vårGro Rugseth
FAF315Kroppsleg læring10 spVårGro Rugseth
Instruktørkurs i HLR - FørstehjelpBjørn Harald Olstad
Obligatoriske emner
EmnekodeEmnenavnInnledning
FAF310Tilpassa fysisk aktivitet - grunnleggjande prinsippI dette emnet blir dei sentrale prinsippa for å tilpasse fysisk aktivitet for menneske med funksjonshemmingar teke opp. Grunnleggande sett dreier dette seg om å fokusere på potensialet for bevegelse hos deltakarane heller enn dei medisinske konsekvensane av funksjonshemming. Gjennom å analysere og forstå tilhøvet mellom deltakarane sine føresetnader og dei rammene aktiviteten set, prøver ein å utvide rammene for deltaking, slik at alle får utfalde seg og utforske sine mogelegheiter i bevegelse.
FAF311Læring, pedagogikk og tilpassa fysisk aktivitetDette emnet tek føre seg sentrale, pedagogiske tema i arbeidet med andre menneske sine erfaringar av bevegelse. Gjennom casestudie av eit utval funksjonshemmingar, som blir kasta lys over ved hjelp av levde erfaringar og medisinsk kunnskap, er hensikta å syne fram korleis idrettspedagogiske tiltak kan tillempast på ein produktiv og taktfull måte. Utvalet av case blir gjort saman med studentane. På denne måten blir idrettspedagogar si rolle i tverrfaglege samarbeid synleggjort, samt deira rolle i deltakaren sin læringsprosess.
FAF312Kroppsøving og idrett for personar med funksjonshemmingarDette kurset skal gi basiskunnskap om kroppsøvingsfaget, samt den nasjonale og internasjonale idretten for personar med ulike funksjonshemmingar. Ideologien om inkludering/integrering har vore ein sterk, samfunnsmessig trend over dei siste tiåra. I dette emnet blir inkludering tematisert frå forskjellige perspektiv, her iblant kjønn, klasse og etnisitet. Kurset skal undersøkje kva for konsekvensar desse perspektiva  har hatt og har i høve til kroppsøving og idrettsorganisasjonar.
FAF313Fysisk aktivitet i psykisk helsevern

Dette emnet skal kvalifisere studentene til å bruke fysisk aktivitet i psykisk helsearbeid. Psykisk helsearbeid består av å fremme psykisk helse og å redusere konsekvensene av psykiske lidelser. Studenten skal gjennom kurset utvikle sin forståelse for og evne til å hjelpe mennesker med ulike typer psykiske problemer, og styrke individets evne til å bygge egne ressurser og mestre sin livssituasjon ved hjelp av fysisk aktivitet.

FAF314PraksislæringGjennom studieåret skal studentane aktivt delta i praksislæring i ulike samanhengar der tilpassa fysisk aktivitet finn stad. Denne modulen tek sikte på å få studentane til å reflektere over desse erfaringane, slik at desse blir gjort om til meiningsfull praksislæring. Læringa som skjer i praksis vil bli sett i samanheng med dei andre modulane i studiet.
FAF315Kroppsleg læringDette emnet tek opp kroppsleg læring og motorikk i lys av bevegelse som erfart fenomen, noko som vil seie at bevegelse alltid skaper meining for den som beveger seg. Gjennom undervisninga i dette emnet skal studentane bli i stand til å arbeide med utforskande bevegelsesformer i ulike rom inne og ute. Vidare skal studentane få erfaring med leik, improvisasjon, berøring/kontakt og bruk av objekt, film osv, slik at dei blir stimulert til å bevege seg åleine eller saman med andre.
Instruktørkurs i HLR - FørstehjelpOmfang: 10 undervisningstimer inkl. praksis (gjennomføring av den praktiske delen på grunnkurset med en gruppe elever/studenter).
Vurderingsform
EmnekodeEmnenavnVurdering
FAF310Tilpassa fysisk aktivitet - grunnleggjande prinsippPraktisk-metodisk gruppeeksamen med to dagar førebuing. Det skal også leverast ein skriftleg rapport på inntil 2000 ord. Bestått/ikkje bestått.
FAF311Læring, pedagogikk og tilpassa fysisk aktivitetIndividuell skuleeksamen, 4 timar, ingen hjelpemiddel. Graderte karakterar.
FAF312Kroppsøving og idrett for personar med funksjonshemmingar
  • Gruppepresentasjon. 4-6 studentar, presentasjon ca. 20 min. Bestått/ikke bestått. Oppgave blir vald i samråd mellom studentane og emneansvarleg/førelesar.
  • Individuell skriftlig heimeeksamen. Studentane skal arbeide med oppgåva gjennom emnet. Tema blir utarbeidd i samråd mellom studenten og emneansvarlig. Maks. 3000 ord. Gradert karakter. 
FAF313Fysisk aktivitet i psykisk helsevernSkriftlig gruppeeksamen med praktisk framlegging med tilbakemelding ca. 1 uke før innlevering av det. Bestått/ ikke-bestått. Individuell kortsvarseksamen, 2 timer. Bestått/ikke-bestått
FAF314Praksislæring

100% oppmøte på praksis. Bestått/ikkje-bestått. Mappevurdering med 4 refleksjonsnotat frå praksis. Bestått/ikkje-bestått.

FAF315Kroppsleg læringIndividuell heimeeksamen, inntil 4000 ord. Graderte karakterar.
Instruktørkurs i HLR - Førstehjelp

Oppmøte: 100%

Bestått praksis. Innlevering av oppgave.

Hvis kurset er gjennoført ett av de to siste årene gis fritak fra de seks første timene. Det kreves da kun oppmøte til praksisen som er de 4 siste timene.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.