1.år idrettsvitenskap 
 
 
   
 
 
 
Studieprogram
 
1.år idrettsvitenskap
 
Programansvarlig
 
Egil Ivar Johansen
 
Innledning
 

Det første året i bachelor i idrettsvitenskap (1BA) utgjør en faglig plattform for videre studier i idrett. Idrett viser her til ulike former for menneskelig bevegelse, det vil si både organisert idrett, kroppsøving, friluftsliv, dans, samt uorganiserte former for trening og fysisk aktivitet. NIH tilbyr bachelorprogram i idrettsvitenskap med spesialisering i fysisk aktivitet og helse, idrettsbiologi, sport management, trening, coaching og idrettspsykologi og faglærer i kroppsøving og idrettsfag.

Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse, eventuell realkompetanse vurdert som relevant for studiet.

Idrett og annen form for fysisk aktivitet som for eksempel trening, dans, friluftsliv og lek, er viktig for individ og samfunn. I studiet belyses forståelse av mennesket i bevegelse fra ulike perspektiver. Naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige perspektiver samt aktivitetskunnskap danner grunnlag for innhold og arbeidsmåter i studiet.

Gjennom studiet vil også generelle ferdigheter som selvstendighet, ansvarlighet, læringskompetanse, informasjonskompetanse, kommunikativ kompetanse og mellommenneskelige ferdigheter bli utfordret.

 
Læringsmål
 

Etter endt utdanning (1BA) skal studentene:

  • Ha grunnleggende kunnskap om og ferdigheter i et utvalg aktiviteter med sikte på å legge til rette for egen og andres læring og deltakelse.
  • Kunne analysere og vurdere betydningen av fysiske, psykiske og sosiale faktorer for idrettslige prestasjoner, og helse og livskvalitet.
  • Kunne gjøre rede for samfunnsmessige forhold knyttet til idrett og annen fysisk aktivitet.
  • Kunne søke kunnskap og vise evne til selvstendig arbeid og kritisk refleksjon innenfor idrett og annen fysisk aktivitet.
 
Fagområder, emner og studiepoengfordeling
 

Aktivitetsemner

Aktivitetslære består av emner der studentene skal utøve og lære om idretter og annen form for fysisk aktivitet. Både tilegnelse av grunnleggende praktisk ferdighet og grunnleggende teoretisk kunnskap om aktivitetene er sentralt. Undervisningen tar i stor grad sikte på å integrere praksis og teori slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse i aktivitetsfag. Samtidig er intensjonen å oppnå faglig integrering mellom aktivitetsfag, naturvitenskapelige fag og samfunnsvitenskapelige fag.

Naturvitenskapelige emner

Naturvitenskapelige emner består av treningslære og anatomi. De naturvitenskapelige emnene gir grunnleggende kunnskap om menneskekroppens anatomiske oppbygging og mekaniske funksjon og belyser de endringer som finner sted i prestasjonsevne og bevegelsesatferd som følge av systematisk påvirkning ved anvendelse av grunnleggende treningsprinsipper og treningsmetoder. Fagområdet treningslære er et syntesefag der de ulike temaer her blir belyst med bakgrunn i anatomi, fysiologi, biomekanikk, og treningsvitenskap. Idrettspsykologi er også en viktig basis for treningslære og er i dette studiet knyttet til undervisningen i samfunnsvitenskapelige perspektiver på idrett. Undervisningen tar i stor grad sikte på å integrere praksis og teori slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse i treningslære hvor både naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige perspektiver ivaretas.

Samfunnsvitenskapelige emner

Samfunnsvitenskaplige perspektiver på idrett består av emner der studentene introduseres til å forstå idrett og fysisk aktivitet som samfunnsfenomen, og dette problematiseres i lys av ulike samfunnsforhold. Sentrale begreper og ulike idrettslige tema behandles med utgangspunkt i idrettshistorie, idrettssosiologi, idrettspsykologi og idrettspedagogikk. I idrettspsykologi er både samfunnsvitenskapelige og naturvitenskapelige perspektiver viktige.

 
Organisering og arbeidsformer
 

Studentene skal arbeide med å lage og belyse problemstillinger i de ulike fagområdene. Det betyr en veksling mellom egenstudier, arbeid i grupper med og uten veiledning, fremlegging av resultat/arbeid på ulike måter (praktisk og teoretisk) og forelesninger. Det legges noe vekt på opplæring i bruk av IKT og annen kunnskapsbasert informasjonskompetanse.

45 studiepoeng er obligatoriske og felles for alle studenter. De består av:

  • 15 sp aktivitetsemner
  • 15 sp naturvitenskapelige emner
  • 15 sp samfunnsvitenskapelige emner

De siste 15 sp i vårsemesteret er et valgbart emne som skal sørge for relevant kompetanse inn mot de videre bachelorløp. Valget står mellom følgende emner:

  • 15 sp aktivitetsemne hvor fagdidaktiske perspektiver er sentrale (ativitetslære 3)
  • 15 sp naturvitenskapelige emner (funksjonell anatomi og humanfysiologi)
  • 15 sp samfunnsvitenskapelig emne (norsk idrett i møte med internasjonal og global idrettskultur).

Annet
Det stilles noe krav til utstyr til de ulike aktivitetene i aktivitetslæren. Videre må en regne med noen utgifter til reise og opphold i forbindelse med skiundervisning og Ridderuka på Beitostølen.

Nye aktiviteter, livredning og Ridderuka er plassert i emnet akivitetslære 2. Undervisningsomfanget i dette emnet avviker derfor noe fra de andre emnene. 
 

 
bilde av tabellen som viser studieoppbygning 2013-2014
 
Faktaboks
 
Emnekode Emnenavn Studiepoeng Tidspunkt Ansvarlig
IDR100 Aktivitetslære 1 10 sp Høst Eystein Enoksen
IDR105 Aktivitetslære 2 5 sp Vår Per Midthaugen
IDR110 Aktivitetslære 3 15 sp Vår Ola Fosnæs
IDR115 Basal anatomi 5sp Høst Jens Bojsen-Møller
IDR120 Treningslære 1 5 sp Høst Eystein Enoksen
IDR125 Treningslære 2 5 sp Vår Eystein Enoksen
IDR130 Funksjonell anatomi 5 sp Vår Jens Bojsen-Møller
IDR135 Humanfysiologi 10 sp Vår Jonny Hisdal
IDR140 Samfunnsvitenskapelige perspektiver 10 sp Høst Mari Kristin Sisjord
IDR145 Læring og ledelse i idrett 5 sp Vår Svein Kårhus
IDR150 Norsk idrett i møte med internasjonal og global idrettskultur 15 sp Vår Fiona Dowling
 
Obligatoriske emner
 
Emnekode Emnenavn Vurdering
IDR100 Aktivitetslære 1

Fremmøte: 80% fremmøte i alle delemnene/aktivitetene.

Alle arbeidskrav skal være godkjent
Ferdighetsevaluering: Gradert karakter(A-F). Vekting 50 %

3 timers individuell skriftlig eksamen. Alle aktiviteter vil kunne inngå som en del av eksamen. Gradert karakter (A-F). Vekting 50 %. Ingen hjelpemidler tillatt.

IDR105 Aktivitetslære 2
  • Deltakelse på Ridderuka og rapport. Bestått/ikke bestått.
  • Fremmøte: 80% fremmøte i alle delemnene/aktivitetene.
  • Arbeidskrav: Studenten skal gjennomføre livredningsprøve og dokumentere grunnleggende egenferdighet i de ulike aktivitetsformene. Godkjent/ikke godkjent.
  • Ferdighetsevaluering. Alle arbeidskrav skal være bestått.
  • 2 timers individuell skriftlig eksamen. Alle aktiviteter vil kunne inngå som en del av eksamen. Gradert karakter (A-F). Ingen hjelpemidler tillatt.
IDR115 Basal anatomi

3 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Tillatte hjelpemidler: Ingen

IDR120 Treningslære 1 2 timers individuell skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler. Gradert karakter.
IDR125 Treningslære 2

Lab.journal: Arbeidshefte - gruppearbeid med 3-5 studenter per gruppe. Bestått/ikke bestått.

Skriftlig eksamen 2 timer. Gradert karakter.

IDR140 Samfunnsvitenskapelige perspektiver

4 timers individuell skriftlig eksamen. Det gis gradert karakter.

IDR145 Læring og ledelse i idrett

Skriftlig gruppeeksamen. 4-5 studenter pr. gruppe. Det gis karakter bestått/ikke bestått.

 
Valgbare emner
 
Emnekode Emnenavn Vurdering
IDR110 Aktivitetslære 3

Fremmøte: 80% fremmøte i alle delemnene/aktivitetene.

Mappe: Studentene arbeider med mappe gjennom hele kurset, som bygges opp gjennom ulike elementer fra hvert delemne, deriblant praktisk-meodisk opplegg. Alle elementene må være godkjent for at samlet mappe vurderes til bestått.

Studenten skal dokumentere grunnleggende egenferdighet i de ulike aktivitetsformene. Bestått /ikke bestått

 

IDR130 Funksjonell anatomi 3 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Labøvelse. Bestått/Ikke bestått.
IDR135 Humanfysiologi 4 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter.
IDR150 Norsk idrett i møte med internasjonal og global idrettskultur

Pensum og undervisning på IDR150 er bygget opp rundt seks ulike samfunnsvitenskapelige temaer. I løpet av undervisningsperioden vil studentene få et tilsvarende antall mindre arbeidsoppgaver som skal besvares individuelt skriftlig eller i gruppe muntlig. Alle besvarelsene må være godkjent før studenten kan gå opp til avsluttende eksamen.

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter.