Bachelor i idrettsvitenskap 2. og 3.år retning fysisk aktivitet og helse 
 
 
 
 
 
Studieprogram
 
Bachelor i idrettsvitenskap 2. og 3.år retning fysisk aktivitet og helse
 
Programansvarlig
 
Jorunn Sundgot-Borgen
 
Innledning
 

Bachelorprogrammet i fysisk aktivitet og helse (FAH) er en helsefaglig profesjonsrettet utdanning hvor det er lagt vekt på både samfunnsvitenskapelige og biologiske perspektiv på fysisk aktivitet og inaktivitet. I utdanningen legges det vekt på pedagogiske forhold knyttet til tilrettelegging av fysisk aktivitet for ulike målgrupper. Utdanningen tar sikte på å gi studentene kompetanse knyttet til å planlegge, lede, gjennomføre og evaluere helsefremmende og forebyggende tiltak med særlig vekt på tiltak som kan fremme fysisk aktivitet i ulike befolkningsgrupper.
Kompetansen vil danne grunnlag for arbeid med helsefremmende og forebyggende tiltak både i offentlig, privat og frivillig sektor, og bachelorgraden kvalifiserer for tittelen "fysisk aktivitet og helse-rådgiver, NIH".

 
Læringsmål
 

Kunnskap
Kandidaten:

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, verktøy og metoder innenfor fysisk aktivitet og helse
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fysisk aktivitet og helse
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid med vekt på fysisk aktivitet for ulike grupper i befolkningen

Ferdighet
Kandidaten:

  • kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og  vurdere helsefremmende og forebyggende tiltak som er tilpasset individers ulike forutsetninger
  • kan registrere og vurdere fysisk form og fysisk aktivitet i ulike befolkningsgrupper
  • kan motivere og stimulere til livsstilsendring for utsatte målgrupper
  • kan finne, vurdere og henvise til fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan formidle sentralt fagstoff til ulike målgrupper, både skriftlig og muntlig
  • kan diskutere synspunkter og erfaringer med andre i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av praksisfeltet
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og samhandling
  • har evne til etisk refleksjon og utvise respekt for enkeltindividet
 
Organisering og arbeidsformer
 

Undervisningen tar utgangspunkt i sentrale problemstillinger innen de ulike emner og fagområder og vil i stor grad ta utgangspunkt i kasuistikker.

Undervisningen i de ulike fagområdene i studiet foregår gjennom forelesninger, praksis, problembasert læring, e-læring og studentfremføringer. Studentene skal utarbeide og legge frem individuelle studentarbeid, prosjektrapporter, gruppeoppgaver og utarbeide undervisningsopplegg med tanke på å formidle kunnskap om fysisk aktivitet og helse både teoretisk og praktisk. Studentene får trening i å lede aktivitet tilpasset grupper og enkeltindivids behov.
I løpet av studiet skal hver student ha tatt opp aktivitetsanamnese og gjennomført veiledning av fire personer som i utgangspunktet er fysisk inaktive.

Politiattest
Politiattest skal leveres ved studiestart (Politiregisterforskriften kap 7 §39). Ny politiattest kan kreves i løpet av utdanningen.

 
bilde av tabellen som viser studieoppbygning 2016-2017
 
Faktaboks
 
Emnekode Emnenavn Studiepoeng Tidspunkt Ansvarlig
FAH223 Instruktørrollen - styrke, utholdenhet og bevegelighetstrening 10 sp Høst Tron Krosshaug
FAH231 Forebyggende fysisk aktivitet I 10 sp Høst Jorunn Sundgot-Borgen
FAH235 Helsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi 10 sp Vår Yngvar Ommundsen
FAH325 Physical Activity and Seniors 10 ECTS Fall Julie Stang
FAH331 Forebyggende fysisk aktivitet II 10 sp Vår Ulf Ekelund
FAH332 Kardiopulmonale belastningsundersøkelser 10 sp Høst Julie Stang
FAH333 Trening og kreft 10 sp Høst Tormod S. Nilsen
FAH348 Personlig trener 10 sp Høst Lene Anette Hagen Haakstad
FAH375 Helsefremmende og forebyggende arbeid i teori og praksis 10 sp Vår Mari Kristin Sisjord
FAH380 Fordypningsoppgave 10 sp Vår Jorunn Sundgot-Borgen
IBI215 Arbeidsfysiologi 10 sp Vår Bjarne Rud
IBI217 Nutrition and Physical Activity 10 ECTS Fall Truls Raastad
STA200 Statistikk 1 5 sp Vår Bjørge Herman Hansen
VTM200 Vitenskapsteori og metode 5 sp Vår Knut Erik Dalene
HLR Instruktørkurs - førstehjelp     Bjørn Harald Olstad
 
Obligatoriske emner 2. år
 
Emnekode Emnenavn Vurdering
FAH223 Instruktørrollen - styrke, utholdenhet og bevegelighetstrening

Eksamen har tre deler:

  • En individuell hjemmeoppgave. Studenten får én uke til å utarbeide et skriftlig treningsprogram (en periodeplan) for en utdelt case.
  • En individuell praktisk-metodisk del. På eksamensdagen skal studenten instruere øvelser i sal, samt muntlig forsvare den innleverte oppgaven. Varighet på denne del av eksamen er satt til 15 minutter.
  • En muntlig eksaminering med spørsmål fra pensum. Hjelpemidler tillatt: Ingen. Varighet på denne del av eksamen er satt til 15 minutter.

Graderte karakterer.

 

FAH231 Forebyggende fysisk aktivitet I
  • Mappe med 3 oppgaver og HLR instruktørkurs, som må være bestått før skriftlig eksamen.
  • 4 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler tillatt.
FAH235 Helsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi

Individuell skriftlig skoleeksamen, 3 timer, gradert karakter.
Tillatte hjelpemidler: Ingen

IBI215 Arbeidsfysiologi

100 % fremmøte på laboratorieøvelsene.

Mappe med 3 grupperapporter (2-3 studenter, en rapport innen utholdenhet og to kortrapporter innen styrke) og en times individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Tillatte hjelpemidler ved muntlig eksamen: Ingen

IBI217 Nutrition and Physical Activity
  • Laboratory report on your diet. Pass/fail.
  • Folder including 4-hour individual written examination and group examination (3-6 students) with written report and presentation (20 min). Graded A-F.
  • Attendance during group presentations is compulsory.

 Recourses/materials which may be used in the exam: Dictionary 

STA200 Statistikk 1

En gruppeoppgave skal leveres skriftlig samt prensenteres muntlig. Bestått/Ikke bestått.
2 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Tillatte hjelpemidler ved skriftlig eksamen er godkjent kalkulator og formelsamling (deles ut i eksamenslokalet).

VTM200 Vitenskapsteori og metode

En gruppeoppgave skal leveres skriftleg samt presenteres muntleg. Bestått/Ikkje bestått.

2 timars individuell skriftleg eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidlar.

HLR Instruktørkurs - førstehjelp
  • Oppmøte: 100%
  • Bestått praksis. Innlevering av oppgave.

Hvis kurset er gjennoført ett av de to siste årene gis fritak fra de seks første timene. Det kreves da kun oppmøte til praksisen som er de 4 siste timene.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

 
Obligatoriske emner 3. år
 
Emnekode Emnenavn Vurdering
FAH331 Forebyggende fysisk aktivitet II
  • 100 % oppmøte på lab.kurs og praktisk-metodisk gruppefremføring. Dersom noen er syke eller har annen gyldig grunn vil studentene det gjelder få mulighet til å ta det praktiske kurset etter avtale på et senere tidspunkt.
  • Mappe med 3 rapporter fra laboratorieøvelser og praktisk-metodisk gruppeoppgave, må være bestått før eksamen
  • 14 dagers individuell skriftlig eksamen (maks 30 sider) med gradert karakter. Teller 50%.
  • Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter. Teller 50%.

Karakterene slås sammen.

FAH375 Helsefremmende og forebyggende arbeid i teori og praksis
  • 100 % fremmøte i all praksis.
  • Individuell skriftlig skoleeksamen, 3 timer, gradert karakter. Tillatte hjelpemidler: Ingen
  • Mappeeksamen: Studentene skal skrive 1 rapport fra praksis i privat/frivillig sektor og 1 rapport fra praksis i offentlig sektor, begge med maksimalt 3000 ord. Praksisrapportene vurderes samlet til bestått/ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FAH380 Fordypningsoppgave
  • Individuell fordypningsoppgave, maksimalt 30 sider.
  • Gradert karakter. 
 
Anbefalte valgbare emner 3. år
 
Emnekode Emnenavn Vurdering
FAH325 Physical Activity and Seniors

3-hour written examination. Grading:  A-F.

Recourses/materials which may be used in the exam: Dictionary

FAH332 Kardiopulmonale belastningsundersøkelser

Det kreves 100 % fremmøte på laboratorieøvelsene. 
Det skal utarbeides 2-3 rapporter hvor det jobbes i grupper på 2 - 3 studenter.  Rapportene bedømmes til bestått/ikke bestått.
I tillegg skal hver student gjennom en individuell skriftlig eksamen med varighet på to timer. Gradert karakter.
Hver student skal til slutt (etter skriftlig eksamen) opp til en praktisk/metodisk eksamen i "reell testsituasjon". Gradert karakter.
Det vil til slutt bli gitt en samlet karakter for emnet hvor den skriftlige og praktisk/metodiske eksamen vektes likt.

Tillatte hjelpemidler på individuell skriftlig eksamen er kalkulator (deles ut i eksamenslokalet) og vinkellinjal.

FAH333 Trening og kreft

Det kreves 80 % deltakelse på praktisk undervisning. Praksisrapporten baseres på minst 4 oppmøter ved praksisplassene, og vurderes til bestått/ ikke bestått.

Studentene skal gjennom en hjemmeeksamen med påfølgende muntlig eksamen som tilsammen gir en samlet gradert karakter (A-F). Eksamen gjennomføres på følgende måte:

  • Hjemmeeksamen, tilsvarende en ukes fulltidsarbeid, med utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering en uke før muntlig eksamen.
  • Muntlig eksaminering med utgangspunkt i den innleverte caseoppgaven i ca. 45 minutter.
FAH348 Personlig trener
  • Praksisperiode med 10 PT timer og egenevaluering. Bestått/ikke bestått
    (Må bestås for å kunne gå opp til praktisk-metodisk eksamen).
  • Individuell praktisk-metodisk eksamen. Gradert karakter (A-F).

Individuell praktisk-metodisk eksamen gjennomføres på følgende måte:

  • Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering en uke før praktisk metodisk eksamen.
  • Praktisk gjennomføring (ca 25 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
  • Muntlig eksaminering (ca. 25 min.) fra den praktiske gjennomføringen som avslutter eksamen.