Emneansvarlig

Emneansvarlig har en sentral rolle i NIHs kvalitetsarbeid. Det er fastsatt arbeidsbeskrivelse for denne funksjonen.

Publisert 25. sep. 2023 13:27 - Sist endret 8. apr. 2024 13:16

Arbeidsbeskrivelse emneansvarlig

NIHs studieprogram er sammensatt av flere emner. Hvert emne har en emneansvarlig som er ansvarlig for planlegging, gjennomføring og evaluering av emnet. Emneansvarlig oppnevnes av instituttleder. Emneansvarlig har følgende oppgaver:

1.    Undervisningsplanlegging

  • Emneansvarlig har ansvaret for at det er en tydelig sammenheng mellom undervisnings- og vurderingsformer og læringsutbyttebeskrivelsene i emnet.
  • Emneansvarlig skal planlegge undervisningen i emnet, herunder forslag til undervisningspersonell og undervisningsplaner for emnet som underlag for bl.a. timeplanleggingen. Emneansvarlig har ansvar for at alle medvirkende lærere er informert om undervisningsplanen.
  • Emneansvarlig er ansvarlig for å fordele studentoppfølgingstimene i emnet. Det totale antall timer som avsettes til studentoppfølging skal fordeles mellom de som utfører arbeid definert som studentoppfølging (oppgavetimer, studentkontakt/studentsamtaler og evaluering/vurdering).

2.    Gjennomføring

  • I samråd med programleder påse at læringsutbyttebeskrivelsene i emnene støtter opp under og leder fram mot studieprogrammets læringsutbyttebeskrivelser. Dette gjelder også for emner som inngår i flere program.
  • Følge opp arbeidskrav på emnet og rapportere til studieavdelingen før tilknyttede vurderingsformer.1
  • Foreslå vurderingskommisjon i emnet, også ny vurderingskommisjon ved evt. klage på karakter. Sensor skal da være forespurt og ha sagt seg villig til å påta seg sensoroppdraget. Kommisjonen skal godkjennes av seksjonsleder.

1Mangel på rapportering av ikke beståtte arbeidskrav vil i studieseksjonen bli behandlet som om arbeidskravet er bestått.

3.    Emne- og programevaluering

  • Levere emnerapport til programleder og studiekvalitet@nih.no innen fastsatt frist (se årshjul).
  • Emneansvarlig skal systematisk innhente tilbakemeldinger fra studentene i henhold til mal (emneevaluering).2
  • Emneansvarlig skal innhente tilbakemeldinger fra alle som har undervist på emnet.
  • Kontinuerlig evaluere emnets innhold, kjernelitteratur, organisering og vurdering. Foreslå og iverksette eventuelle endringer som kan bedre kvaliteten i emnet.
  • Medvirke i tiltak som fremmer kvaliteten i studieprogrammet som emnet inngår i, samt studie- og læringsmiljøet for studenter på hele programmet.
  • Delta på oppsatte møter med programleder

2Studieavdelingen setter opp emneevalueringer i programmet Course Evaluations & Survays. Emneansvarlig skal bidra til høyere svarprosenter (f.eks. gjennomføre i undervisning) og lage egne spørsmål dersom standardspørsmålene ikke dekker behovene. 

4.    Faglig vurdering

  • Gi faglig vurdering på søknad om fritak/innpasning på emnet. Studieavdelingen koordinerer saken. Emneansvarlig blir kontaktet av studieavdelingen i hvert enkelt tilfelle.
  • Gi faglig vurdering på søknad om opptak som enkeltemnestudent. Vurdere tilsvarende kompetanse.

Rammer for emneansvarliges arbeid 

  • Emneansvarlig oppnevnes av instituttleder innen 10. januar for kommende studieår (oppstart 1. august).
  • Arbeidsomfanget for emneansvarlig skal fastsettes av instituttleder og reguleres i arbeidsplanen.
  • Emneansvarlig skal være i fast hovedstilling ved NIH.

 

Årshjul for emneansvarlig

Problemer med å se Plandiscen? Trykk her

 

Aktuelle ressurser for emneansvarlig

Emnerapportering

Etter fullført emne skal det leveres en emnerapport. Rapporten er et viktig element i kvalitetssikringssystemet til NIH. Emnerapporter er grunnlag for videreutvikling av emnet og gir nyttig informasjon til programleder i arbeidet med å skrive programrapport. Frister for innlevering av emnerapporter er 1. februar (emner som avsluttes i høstsemesteret) og 1. september (emner som avsluttes i vårsemesteret).

Emneevaluering

Midtveisevaluering

Det skal gjennomføres midtveisevaluering i emnet. Metode er valgfri. Resultatene fra midtveisevaluering skal diskuteres med studentene. Tips til ulike evalueringsmetoder kan du f.eks. finne på UiOs nettsider. De har en oversiktlig verktøykasse for studentevaluering. Formålet med midtveisevaluering er å gi studentene en påvirkningsmulighet underveis, og større grad av opplevd innflytelse og medbestemmelse.

Sluttevaluering

Studieavdelingen tilrettelegger for og gjennomfører emneevaluering (sluttevaluering). Evaluering skjer i henhold til SU-vedtatt mal. Enkelte emner (praksisemner og digitale emner) har tilpassede skjemaer. Studieavdelingen informerer nærmere om sluttevaluering i e-post til emneansvarlig i forkant av evalueringsperioden. Det er mulig for emneansvarlig å legge til egne spørsmål i evalueringen. 

Emneplan

Alle emner skal beskrives i henhold til fastsatt mal. Det legges spesielt stor vekt på at læringsutbyttebeskrivelser benytter aktive verb, at vurderingsformer og arbeidskrav er godt egne til å måle oppnådd læringsutbytte, samt at undervisningsformer er godt tilpasset læringsutbytter og vurdering. 

Endringer i emneplaner godkjennes normalt av programleder. Unntatt fra dette er emner som går på tvers av flere studieprogrammer. Disse godkjennes av studieutvalget (SU). Endringer for kommende studieår gjøres innen 1. februar. 

Fra 2023 gjøres endringer og godkjenninger av emneplaner digitalt gjennom EpN (Emneplanlegging på nett). Kontakt studieseksjonen for informasjon om EpN. 

Eksamen og vurdering

Rutiner

  • Emneansvarlig får mail med frister fra eksamenskontoret ca. tre uker før eksamensstart/innlevering.
  • Senest én uke før eksamensstart skal eksamensoppgaven og sensorveiledning sendes til eksamensansvarlig. Husk universell utforming av oppgaver og bruk godkjent mal for sensorveiledning. Velger man FLOWmulti-eksamen (brukes ved flervalgsoppgaver og der flere sensorer sensurerer ‘sine oppgaver’) skal oppgaven ligge klar i WISEflow (WF) innen fristen. Ta kontakt med Læringssenteret (nihls@nih.no ) ved behov for hjelp.
  • Der eksamener og innleveringer gjøres i WF skal også begrunnelser gjøres på samme sted. Anmodningene ser man som uthevet i sensorverktøyet. Se dokumentet "Hvordan sensurere direkte i WISEflow" for fremgangsmåte. Dokumentet inkluderer informasjon om de enkleste funksjonene i WISEflow samt hvordan du kan gjøre begrunnelsesarbeidet mens du sensurerer i stedet for i etterkant, samt unngå at studentene anmoder om begrunnelse. 

    NB! På multi-eksamener med flere sensorer vil kun leder av kommisjonen få anmodningene. Leder må da innhente begrunnelser fra alle sensorer og sette sammen til ett dokument som legges inn i WF.

Aktuelle verktøy

Mal sensorveiledning 

Hvordan sensurere direkte i WISEflow

Universell utforming av eksamensoppgaven

Tools

Template assessor's guide 

How to use WISEflow as a feedback tool

Universal design for exams

Undervisningsplanlegging

Canvas

Alle emner skal benytte læringsplattformen canvas til å organisere informasjon, undervisningsopplegg og innleveringer. 

Canvasrom opprettes automatisk på bakgrunn av informasjon i felles studentsystem (FS) i god tid før semesterstart. Det forventes at emneansvarlig gjør klart innhold og struktur i canvas i god tid før undervisningsstart (14 dager). 

Detaljerte oversikt over sentrale canvasressurser:

Universell utforming av læremidler

Universell utforming av digitale læremidler skal følges opp av emneansvarlig. NIH har integrert Anthology Ally (Ally) i canvas for å hjelpe emneansvarlig med dette.

Fagpersonweb

Webapplikasjonen lar fagpersoner utføre en rekke nødvendige studieadministrative rutiner og oppgaver, og fungerer som støtteverktøy i undervisningspraksisen. 

Hvilken informasjon finnes i fagpersonweb?

  • Studenter som er meldt til undervisning i et emne
  • Studenter som er meldt til vurdering i et emne (og hvilke vurderingsordninger de er meldt til)
  • Eksamensdato, klokkeslett og sted
  • Hvilke faglærere som har tilgang, og hvilken rolle de er tildelt
  • Hvilken klasse, og studieprogram studentene er tilknyttet
  • Semesterregistreringsopplysninger for studentene
  • Bilde og kontaktinformasjon av studenten

Innlogging

Bekymringsmelding om studenter

Hva gjør du om du selv er bekymret for en student eller mottar en bekymringsmelding på en student fra medstudenter/undervisere?