Bachelor - Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag  
Studieprogram
Bachelor - Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
Programansvarlig
Inger-Åshild By
Innledning

Denne programplanen er for studenter som fullfører 3.året i faglærerutdanningen 2015-16. Programplanen for studenter som starter 2.året i faglærerutdanningen 2015-16 er tilgjengelig i Fronter. Emneplanene ligger riktig for begge årene.

Ingen enkeltfaktor er mer avgjørende for kvaliteten i skolen enn læreren. Den kvalifiserte læreren skal ha en allsidig kompetanse. En solid faglig kompetanse er grunnlaget for den pedagogiske virksomheten. Også oppgavene som kulturformidler, veileder, forbilde og inspirator tilsier at læreren trenger solid faglig kompetanse. Kjernen i den didaktiske kompetansen er å kunne legge til rette for at elevene skal lære å lære, slik at de kan utvikle sin personlige danning og bidra til fellesskapet på en meningsfylt måte. Læreryrket krever sosial kompetanse, det vil si evne til samhandling og kommunikasjon. Lærere trenger også endrings- og utviklingskompetanse når de skal fornye den pedagogiske virksomheten. I all sin virksomhet trenger læreren yrkesetisk kompetanse. Det innebærer å kunne se sammenhengen mellom allmenn moral og etikk og de særskilte kravene yrket stiller. De fem kompetanseområdene som er nevnt ovenfor, er alle aspekter ved lærerens mangfoldige yrkeskunnskap. De er kjernen i lærerens profesjonskunnskap.

Studieplanen bygger på "Rammeplan for Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag" fastsatt 3. april 2003 av Utdannings- og forskningsdepartementet.

Studiet bygger på første år bachelor (se studiekatalogen). Studiet er i andre og tredje år inndelt i fire hovedområder: pedagogikk, aktivitetslære, fagdidaktikk og basisfag. Praksisopplæringen til sammen 12 uker, er en integrert del av studiet.

Pedagogikk, fagdidaktikk og skolepraksis må gjennomføres i samme studieår.

Læringsmål

Kunnskap
Kandidaten:

  • har solid og profesjonsrelevant kunnskap på sitt fagfelt
  • kjenner til kroppsøvingsfagets historie i norsk skole
  • kan diskutere skolens og kroppsøvingsfagets rolle i samfunnet som allmenndannende fag og fagets betydning for ulike bevegelseskulturer og folkehelse
  • har kunnskap om ulike sider ved lærerrollen

Ferdighet
Kandidaten:

  • kan undervise i ulike former for lek, dans, idrett, friluftsliv og annen fysisk aktivitet i kroppsøving
  • kan arbeide selvstendig og begrunne sin planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra aktuelle styringsdokumenter.
  • kan anvende kvalitative og kvantitative metoder for å dokumentere, analysere og vurdere pedagogisk virksomhet i kroppsøvingsfaget
  • kan legge til rette for læring for elever med spesielle behov
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning, samt vurdere elevers læringsutbytte og fagets bidrag til elevers dannelse.
  • kan benytte relevant teori og forskningsmetode for faglig utviklingsarbeid i kroppsøving og idrettsfag
  • kan identifisere og diskutere barn og unges livsvilkår i forhold til kjønn, klasse, etnisitet og funksjonsnedsetting, samt analysere disses betydning for læring i kroppsøving

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan oppdatere egen kunnskap, gjennom litteratursøking og samarbeid med relevante fagmiljø
  • har et reflektert forhold til egne kunnskaper og ferdigheter og kan bidra i tverrfaglig arbeid
  • kan diskutere og formidle sentralt fagstoff, både skriftlig og muntlig
  • kan arbeide med egen personlig utvikling og utvise en yrkesetisk holdning
Organisering og arbeidsformer

I lærerutdanningen foregår studiene med utgangspunkt i to læringsarenaer : NIH og skoleverket. Det legges vekt på aktiv bruk av begge læringsarenaer og integrering av kunnskap og ferdighet. Lærerutdanningen er lagt opp med en veksling mellom teoretiske og praktiske studier med fokus på lærerens arbeid. En viktig del av studiene foregår i øvingsskoler under veiledning av øvingslærere.

Lærerutdanningen er et praksisbasert og yrkesrettet studium der studenten på særskilt vis forplikter seg og tar ansvar. Det blir stilt høye krav til frammøte og aktiv deltakelse.

Studentene skal, både i teori og praksis, samarbeide med medstudenter. Samarbeidet kan være knyttet til gjennomføring av oppgaver, til framlegg i undervisningen på NIH, eller til planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i praksisskolene. Det forventes at studentene viser evne til samarbeid, til veiledning av medstudenter, og til selv å ta i mot veiledning. Det stilles store krav til læreres evne til samarbeid med både elever, kollegaer, ledelse og foreldre, og det er vesentlig at lærerstudentene prøves i dette.

Timeplanene for ukene i studiet er lagt opp for å gi studentene tid, enkeltvis og i grupper, til å arbeide med avtalte temaer og problemstillinger før og etter undervisning og presentasjoner. Veien mot sluttmålene i hvert av emnene, som framgår av emneplanene, går følgelig via flere prosesser som krever aktiv medvirkning fra studentene underveis.

Politiattest
Politiattest skal leveres ved studiestart (Politiregisterforskriften kap 7 §39). Ny politiattest kan kreves i løpet av utdanningen.

Faktaboks
EmnekodeEmnenavnStudiepoengTidspunktAnsvarlig
FKI216Profesjonsfag - lærerrollen10 spHøstInger-Åshild By
FKI217Profesjonsfag - eleven, klassen og læringsprosesser10 spVårJorunn Spord Borgen
FKI218Inkluderende kroppsøving5 spVårØyvind F. Standal
FKI219Svømming og livredning5 spVårBjørn Harald Olstad
FKI226Individuelle idretter5 spVårPer Haugen
FKI227Lagspill5 spHøstEinar Sigmundstad
FKI250Skolepraksis (2. studieår)Høst og vårPer Midthaugen
FKI260Friluftsliv i skolen10 spHøst og vårKristian Abelsen
FKI266Dans, lek og læring5 spHøstHilde Rustad
FKI310Pedagogikk15 spHøst og vårJorunn Spord Borgen
FKI320Fagdidaktikk20 spHøst og vårInger-Åshild By
FKI350Skolepraksis (3. studieår)Høst og vårPer Midthaugen
FKI360Fordypningsaktivitet10 spHøst og vårKristian Abelsen
FKI370Helsepedagogikk i skolen5 spVår (2BA og 3BA)Gunn Engelsrud
FKI380Fordypningsoppgave10spVårGunn Engelsrud
Obligatoriske emner 2. år
EmnekodeEmnenavnVurdering
FKI216Profesjonsfag - lærerrollen
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse.
  • Gruppeoppgave. Bestått/Ikke bestått. Besvarelsen skal være på maks 7 000 ord.
  • Instruktørkurs i hjerte- og lungeredning. Bestått/ikke bestått. 
  • FKI250 Skolepraksis. Bestått/ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FKI217Profesjonsfag - eleven, klassen og læringsprosesser
  • 80% frammøte i undervisning
  • 1 uke individuell skriftlig hjemmeeksamen, utdelt oppgave. Gradert karakter. Besvarelsen skal være på maks 10 000 ord. 
  • Mappevurdering. Det leveres to individuelle bidrag som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått. 
  • FKI250 Skolepraksis. Bestått/ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.
FKI218Inkluderende kroppsøving
  • Gruppeeksamen med vekt på planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppgaven presenteres for klassen. Bestått / ikke bestått.
  • 80% oppmøte og aktiv deltagelse i med-studenters presentasjoner.
FKI219Svømming og livredning
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse totalt i emnet. 100 % frammøte under praksis ved Skolesvømmen.
  • En individuell rapport og en grupperapport fra praksis. Bestått/ikke bestått. 
  • Bestått årlig livredningsprøve for lærere.

    Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.
FKI226Individuelle idretter

Individuell 2 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Vektes 60%. Ingen hjelpemidler.

Praktisk-metodisk eksamen enten i en selvvalgt individuell idrett eller et selvvalgt lagspill (FKI 227). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører 20-25 minutter etterfulgt av 10 minutters samtale. Gradert karakter. Vektes 40%.

80% oppmøte i 3 valgte idretter. Bestått/ikke bestått.

FKI227Lagspill

Individuell 2 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler. Vektes 60%.

Praktisk-metodisk eksamen enten i et selvvalgt lagspill eller en selvvalgt individuell idrett (FKI 226). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører 20-25 minutter etterfulgt av 10 minutters samtale  Gradert karakter. Vektes 40%.

80% oppmøte i 3 valgte idretter. Bestått/ikke bestått.

FKI250Skolepraksis (2. studieår)

Bestått/ikke bestått. Krav om 100 % fremmøte.

FKI260Friluftsliv i skolen

Mappe: I mappen inngår 2 skriftlige arbeider; refleksjonsnotat og plan for selvutvikling/rapport og 1 praktisk-metodisk opplegg (gradert karakter, A-F).

Krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.

FKI266Dans, lek og læring

De tre mappeoppgavene skal være innlevert og godkjent. Minimum 80 % frammøte.

Vurderingskriterier:
a) Evne til refleksjon over muligheter og utfordringer i egen undervisningspraksis
b) Evne til å planlegge og beskrive undervisningopplegg i dans og lek
c) Evne til å trekke inn kjernelitteratur og annen relevant teori i mappeoppgavene som omhandler refleksjon, praktisk erfaring og undervisningsopplegg

FKI370Helsepedagogikk i skolen80% frammøte med aktiv deltakelse.
Gruppeeksamen hvor 4-5 studenter velger et prosjekt. Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlige. Oppgaven skal maksimalt ha 6 000 ord.
Gradert karakter.
Obligatoriske emner 3. år
EmnekodeEmnenavnVurdering
FKI310Pedagogikk

Krav om 80 % frammøte.

Mappevurdering. Det leveres to individuelle bidrag som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått.
Individuell skriftlig eksamen, digital, 6 timer. Gradert karakter.

FKI350 Skolepraksis må være bestått før studenten oppnår/tildeles studiepoeng i emnet.

 

FKI320Fagdidaktikk

Krav om 80 % frammøte.
Mappevurdering. Bestått/ikke bestått.
Individuell muntlig eksamen med gradert karakter. FKI350 Skolepraksis må være bestått før fremstilling til muntlig eksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt på muntlig eksamen.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FKI350Skolepraksis (3. studieår)Bestått/ikke bestått. Krav om 100 % fremmøte.
FKI360Fordypningsaktivitet

Treningslære:

  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse. Bestått/Ikke bestått.
  • To oppgaveinnleveringer; en gruppe- (3-4 studenter) og en individuell innlevering. Vurderes til bestått / ikke bestått.

Fordypningsaktivitet:

  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse. (I Friluftsliv krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.) Bestått/Ikke bestått.
  • Mappeinnlevering: Se undervisningsplan for hver fordypningsaktivitet for innhold i mappa. Gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FKI370Helsepedagogikk i skolen80% frammøte med aktiv deltakelse.
Gruppeeksamen hvor 4-5 studenter velger et prosjekt. Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlige. Oppgaven skal maksimalt ha 6 000 ord.
Gradert karakter.
FKI380FordypningsoppgaveIndividuell skriftlig oppgave, 6000-7500 ord. Gradert karakter A-F.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.