Bachelor - 2. og 3.år faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag  
Studieprogram
Bachelor - 2. og 3.år faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
Programansvarlig
Inger-Åshild By
Innledning

Utdanningen skal være av høy faglig kvalitet og med helhet og sammenheng mellom profesjonsfag, fag og praksis. Utdanningen skal forholde seg til opplæringsloven og gjeldende læreplanverk for grunnopplæringen.

Faglærerutdanningene skal sikre at kandidatene kan videreutvikle skolen som en institusjon for læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn. Utdanningen skal ivareta ulike perspektiver knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og skape forståelse for en skole som er inkluderende for alle elever, uavhengig av deres forutsetninger og sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn.

Programplanen bygger på «Forskrift om rammeplan for treårige faglærerutdanninger i praktiske og estetiske fag», fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18. mars 2013.

Studiet bygger på første år bachelor (se studiekatalogen). Profesjonsfag, aktivitetslære og praksis går over alle tre år. Praksisopplæringen er på til sammen 70 arbeidsdager og er en integrert del av studiet.

Profesjonsfag og skolepraksis må gjennomføres samme år.

Læringsmål

Kunnskap
Kandidaten:

  • har grunnleggende pedagogiske kunnskaper, faglig dybde i eget kroppsøving og idrettsfag og inngående fagdidaktiske kunnskaper i fagene som inngår i utdanningen
  • har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og kroppsøving og idrettsfag som skole-, kultur-, og forskningsfag
  • har kunnskap om lovgrunnlag, herunder skolens formål, verdigrunnlag, læreplaner og rettigheter og plikter for elevene og skolen
  • har bred kunnskap om klasse- og gruppeledelse, læringsmiljø og utvikling av gode relasjoner til og mellom elever
  • har bred kunnskap om arbeidsmetoder, læringsstrategier, læringsressurser og ulike læringsarenaer og om sammenhengen mellom mål, innhold, arbeidsmåter, rammebetingelser og vurdering
  • har kunnskap om individuell og skolebasert vurdering med vekt på utfordringene for vurderingsarbeidet i kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø og barne- og ungdomskultur, livsløpsutvikling og identitetsarbeid
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige situasjoner og deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen og kroppsøving og idrettsfag, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.

Ferdighet
Kandidaten:

  • kan, med utgangspunkt i styringsdokumenter og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap, planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning, alene og i samarbeid med andre
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
  • kan bruke ulike uttrykk, former og teknikker i utøvende og skapende aktiviteter, reflektere over egen faglige utøvelse og justere denne under veiledning samt vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan tilrettelegge for utfoldelse, opplevelse og erkjennelse samt veilede og samarbeide med kolleger for å styrke de praktiske og estetiske dimensjonene i alle fag og i skolen som helhet
  • kan motivere og veilede elevene, og tilpasse opplæringen til elevenes evner og anlegg, interesser og sosiale og kulturelle bakgrunn
  • kan vurdere elevers læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
  • kan finne, vurdere, bruke og henvise til relevant forsknings- og utviklingsarbeid og annet aktuelt fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • har innsikt i relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger, og kan bidra i et profesjonelt fellesskap og til utvikling av skolen
  • kan beherske norsk muntlig og skriftlig og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
  • kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan bidra til et godt samarbeid mellom skole og hjem og sammen med foresatte og faglige instanser identifisere behov hos elevene og iverksette nødvendige tiltak 
Organisering og arbeidsformer

I lærerutdanningen foregår studiene i hovedsak med utgangspunkt i to læringsarenaer: NIH og skoleverket. Det legges vekt på aktiv bruk av begge læringsarenaer og integrering av kunnskap og ferdighet. Lærerutdanningen er lagt opp med en veksling mellom teoretiske og praktiske studier med fokus på lærerens arbeid. En viktig del av studiene foregår i praksisskoler under veiledning av praksislærere.

Lærerutdanningen er et praksisbasert og yrkesrettet studium der studenten på særskilt vis forplikter seg og tar ansvar. Det blir stilt høye krav til frammøte og aktiv deltakelse.

Studentene skal, både i teori og praksis, samarbeide med medstudenter. Samarbeidet kan være knyttet til gjennomføring av oppgaver, til framlegg i undervisningen på NIH, eller til planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i praksisskolene. Det forventes at studentene viser evne til samarbeid, til veiledning av medstudenter, og til selv å ta i mot veiledning. Det stilles store krav til læreres evne til samarbeid med både elever, kollegaer, ledelse og elevenes foresatte, og det er vesentlig at lærerstudentene prøves i dette.

Timeplanene for ukene i studiet er lagt opp for å gi studentene tid, enkeltvis og i grupper, til å arbeide med avtalte temaer og problemstillinger før og etter undervisning og presentasjoner. Veien mot sluttmålene i hvert av emnene, som framgår av emneplanene, går følgelig via flere prosesser som krever aktiv medvirkning fra studentene underveis.

 

Faktaboks
EmnekodeEmnenavnStudiepoengTidspunktAnsvarlig
FKI216Profesjonsfag - lærerrollen10 spHøstInger-Åshild By
FKI217Profesjonsfag - eleven, klassen og læringsprosesser10 spVårJorunn Spord Borgen
FKI218Inkluderende kroppsøving5 spVårInger-Åshild By
FKI219Svømming og livredning5 spVårMay Grydeland
FKI226Individuelle idretter5 spVårPer Haugen
FKI227Lagspill5 spHøstOla Fosnæs
FKI250Skolepraksis (2. studieår)Høst og vårPer Midthaugen
FKI260Friluftsliv i skolen10 spHøst og vårKristian Abelsen
FKI266Dans, lek og læring5 spHøstHilde Rustad
FKI270Helsepedagogikk i skolen5 spVårMarte Bentzen
FKI316Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag20 spHøst og vårInger-Åshild By
FKI317Profesjonsfag - bacheloroppgave15 spHøst og vårKenneth Aggerholm
FKI318Inkluderende kroppsøving5 spHøst og vårPer Midthaugen
FKI350Skolepraksis (3. studieår)Høst og vår (uke 42-44, uke 1-4)Per Midthaugen
FKI361Fordypningsaktivitet15 spHøst og vårKristian Abelsen
FKI366Dans og lek som erfaring og undervisningsfag5 spHøst
Obligatoriske emner 2. år
EmnekodeEmnenavnVurdering
FKI216Profesjonsfag - lærerrollen
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse.
  • Gruppeoppgave. Bestått/Ikke bestått. Besvarelsen skal være på maks 7 000 ord.
  • Instruktørkurs i hjerte- og lungeredning. Bestått/ikke bestått. 
  • FKI250 Skolepraksis. Bestått/ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FKI217Profesjonsfag - eleven, klassen og læringsprosesser
  • 80% frammøte i undervisning
  • Skriftlig eksamen, 6 timer. Gradert karakter.
  • Mappevurdering. Det leveres to individuelle bidrag som inngår i mappeevalueringen. Bestått/ikke bestått. 
  • FKI250 Skolepraksis. Bestått/ikke bestått.


Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FKI218Inkluderende kroppsøving
  • Gruppeeksamen med vekt på planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppgaven presenteres for klassen. Bestått / ikke bestått.
  • 80% oppmøte og aktiv deltagelse i med-studenters presentasjoner.
FKI219Svømming og livredning
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse totalt i emnet. 100 % frammøte under praksis ved Skolesvømmen.
  • En individuell rapport og en grupperapport fra praksis. Bestått/ikke bestått. 
  • Bestått årlig livredningsprøve for lærere.

    Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.
FKI226Individuelle idretter

Individuell 2 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Vektes 60%. Ingen hjelpemidler.

Praktisk-metodisk eksamen enten i en selvvalgt individuell idrett eller et selvvalgt lagspill (FKI 227). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører 20-25 minutter etterfulgt av 10 minutters samtale. Gradert karakter. Vektes 40%.

80% oppmøte i 3 valgte idretter. Bestått/ikke bestått.

FKI227Lagspill

Individuell 2 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler. Vektes 60%.

Praktisk-metodisk eksamen enten i et selvvalgt lagspill eller en selvvalgt individuell idrett (FKI 226). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører 20-25 minutter etterfulgt av 10 minutters samtale  Gradert karakter. Vektes 40%.

80% oppmøte i 3 valgte idretter. Bestått/ikke bestått.

FKI250Skolepraksis (2. studieår)

Bestått/ikke bestått. Krav om 100 % fremmøte.

FKI260Friluftsliv i skolen

Mappe: I mappen inngår 2 skriftlige arbeider; refleksjonsnotat og plan for selvutvikling/rapport og 1 praktisk-metodisk opplegg (gradert karakter, A-F).

Krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.

FKI266Dans, lek og læring

De tre mappeoppgavene skal være innlevert og godkjent. Minimum 80 % frammøte.

Vurderingskriterier:
a) Evne til refleksjon over muligheter og utfordringer i egen undervisningspraksis
b) Evne til å planlegge og beskrive undervisningopplegg i dans og lek
c) Evne til å trekke inn kjernelitteratur og annen relevant teori i mappeoppgavene som omhandler refleksjon, praktisk erfaring og undervisningsopplegg

FKI270Helsepedagogikk i skolen

80% frammøte med aktiv deltakelse.
Gruppeeksamen hvor 4-5 studenter velger et prosjekt. Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlige. Oppgaven skal maksimalt ha 6 000 ord.
Gradert karakter.

Obligatoriske emner 3. år
EmnekodeEmnenavnVurdering
FKI316Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag
  • Krav om 80 % frammøte.
  • Skriftlig eksamen, 6 timer. Gradert karakter A – F, teller 50 %. 
  • Individuell muntlig eksamen med gradert karakter A – F, teller 50 %.

FKI350 Skolepraksis må være bestått før fremstilling til muntlig eksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt på muntlig eksamen.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FKI317Profesjonsfag - bacheloroppgave

Individuell hjemmeeksamen med maksimalt 6 000 – 7 000 ord. Gradert karakter A – F.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FKI318Inkluderende kroppsøving
  • Mappevurdering med 3-4 produkt. Bestått/ikke-bestått.
  • Aktiv deltagelse på seminar.
  • Minimum 80% oppmøte.
FKI350Skolepraksis (3. studieår)Bestått/ikke bestått.
Krav om 100 % fremmøte.
FKI361Fordypningsaktivitet

Treningslære

  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse. Bestått/Ikke bestått.
  • To oppgaveinnleveringer; en gruppe- (3-4 studenter) og en individuell innlevering. Vurderes til bestått / ikke bestått.

Fordypningsaktivitet

  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse. (I Friluftsliv krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.) Bestått/Ikke bestått.
  • Mappeinnlevering: Se undervisningsplan for hver fordypningsaktivitet for innhold i mappa. Gradert karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

FKI366Dans og lek som erfaring og undervisningsfag

De fire mappeinnleveringene skal være godkjent for at mappen skal være bestått.
Minimum 80 % frammøte.

Vurderingskriterier

  • Evne til å arbeide selvstendig og i samarbeid med andre i dans og lek
  • Evne til å planlegge og gjennomføre undervisning i dans og lek
  • Evne til å reflektere muntlig og skriftlig rundt egen erfaring, og undervisningserfaring i dans og lek
  • Evne til å trekke inn kjernelitteratur og annen relevant teori i skriftlige mappeoppgaver